ورود / ثبت نام

بازدید نماینده سازمان اداری و استخدامی و رییس اداره منابع انسانی وزارت علوم و معاون رییس اداره منابع انسانی وزارت علوم از آزمایشگاه

روز دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 دکتر عباسپور نماینده سازمان اداری و استخدامی، خانم احمدی‌فر رئیس اداره منابع انسانی وزارت علوم و خانم سلمانی معاون رئیس اداره منابع انسانی وزارت علوم از آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز بازدید کردند.

به گزارش روابط‌عمومی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز، روز دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 دکتر عباسپور نماینده سازمان اداری و استخدامی، خانم احمدی‌فر رئیس اداره منابع انسانی وزارت علوم و خانم سلمانی معاون رئیس اداره منابع انسانی وزارت علوم از آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز بازدید کردند.

در ابتدای این نشست دکتر محمدرضا آی رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌بردار مغز، گزارشی جامع از تأسیس این مرکز ارائه داد و در ادامه تجهیزات به‌روز موجود در آزمایشگاه به‌صورت کامل معرفی و ضرورت گسترش تجهیزات و آزمایشگاه‌های دیگر موردبحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه دکتر محمدرضا آی با بیان اینکه آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز یکی از موفق‌ترین پروژه‌های مشترک وزارت علوم و وزارت بهداشت است گفت: سال 94 این بحث مطرح شد که معاونت علمی ریاست‌جمهوری به دانشگاه‌ها کمک کند که زیرساخت‌های پژوهشی داشته باشند، در آن زمان یکی از پیشنهادهای مؤثری که بازگو شد این بود که دولت یک مرکز کاملاً مستقل را با سرمایه‌گذاری راه‌اندازی و مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات کند تا محققین وزارت علوم و وزارت بهداشت بتوانند از آن استفاده کنند.

دکتر محمدرضا آی بیان کرد: ساختار این آزمایشگاه هیئت‌امنایی است و رئیس هیئت‌امنا وزیر علوم است؛ اما رئیس آزمایشگاه را وزیر بهداشت منصوب می‌کند.

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌بردار مغز در ادامه افزود: آزمایشگاه‌های مختلفی در این مرکز تأسیس شده‌اند و تمام تجهیزات موجود در این آزمایشگاه برای تحقیقات در مورد مغز و اعصاب از بهترین و به‌روزترین آن در سطح منطقه است باوجوداینکه تجهیزات هشت سال قبل خریداری شده است و پیشرفته‌ترین دستگاه MRI و تجهیزات جانبی را دارد که تصویربرداری هم‌زمان با تحریک این آزمایشگاه را یک آزمایشگاه بی‌نظیر در کشور می‌کند.

دکتر محمدرضا آی گفت: آزمایشگاه EEG یا به‌اصطلاح نوار مغز آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های کشور است که می‌تواند هم‌زمان تست‌های مختلفی را انجام دهند، آزمایشگاه تحریک فراجمجمه‌ای یا TMS، تحریک مغناطیسی  موجود در این آزمایشگاه بسیار خاص است، به صورتی که حتی در دستگاه MRI می‌توان ابتدا تحریک مغزی سپس تصویربرداری را انجام و تأثیر آن مورد بررسی قرارداد.

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌بردار مغز افزود: با استفاده از پژوهش های انجام شده در این مرکز بسیاری از بیماری‌ها را می‌توان درمان کرد، مثلاً کسانی که استرس دارند و یا افرادی که افسردگی مزمن دارند و بدن آنها به دارو جواب نمی‌دهد با تحریک مغزی می‌توان روند بهبود آنها را تسریع کرد و تحریک الکتریکی مغز هم می‌تواند هم‌زمان با دستگاه MRI کار انجام دهد، طیف‌نگاری مادون‌قرمز هم فعالیت مغزی را نشان می‌دهد.

دکتر محمدرضا آی توضیح داد: از خدمات ویژه‌ای که ما در آزمایشگاه ارائه می‌دهیم پردازش تصویر و سیگنال است، بسیاری از مواقع محققین ما پزشک‌ها هستند، تصویربرداری را در اینجا انجام می‌دهند؛ ولی قادر به پردازش آنها نیستند که ما پردازش تصاویر را نیز انجام می‌دهیم و با مشخص‌شدن عصب های موجود در بدن بیمار کیفیت جراحی‌ها بالا می‌رود و خطر ریسک کاهش پیدا می‌کند، سیگنال‌هایی که گرفته می‌شود نیز به همین صورت است و پزشک با دیدن آنها یک سری اطلاعات را استخراج می‌کند؛ اما بسیاری از اطلاعات داخل آنها نهفته است و با آنالیز ریاضی در این مرکز انجام می‌شود.

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌بردار مغز در ادامه بیان داشت: آزمایشگاه ارزیابی یا توان‌بخشی شناختی است که روان‌شناس‌ها و روان‌پزشک‌ها که آزمودنی خود را به این آزمایشگاه می‌آورند و تست‌های مختلفی که روی نمونه‌ها انجام می‌شود.

دکتر محمدرضا آی گفت: آزمایشگاه ثبت پتانسیل ماهیچه‌ای (دستگاه EMG)، آزمایشگاه واقعیت مجازی که به درمان ترس‌های افراد از حیوانات، ارتفاع و.. کمک می‌کند و به‌مرور افراد درمان می‌شوند، آزمایشگاه نوروفیدبک که حتی در کارهایی که مربوط به تبلیغات است که چه نوع تبلیغاتی بسازیم که بیشتر تأثیرگذار باشد و سرور محاسبات سریع که در دوران کرونا به بسیاری از دانشگاه‌ها این خدمات ما کمک کرد که از بیرون به این سیستم‌ها وصل شوند و کارهای محاسباتی خود را اجرا کنند.

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌بردار مغز تصریح کرد: قسمتی که ارزش‌افزوده بسیار بلایی برای ما دارد بیوبانک نقشه‌برداری مغز ایران است، یعنی ما در حال حاضر 9 هزار نمونه در دیتابیس آزمایشگاه داریم و محققان از راه دور می‌توانند از آنها استفاده کنند، در خارج از کشور برای جمع‌آوری چنین بیوبانک‌هایی چندین میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌شود، اما ما این دیتاها را بدون هیچ هزینه‌ای جمع‌آوری کرده‌ایم و بسیاری از محققان از شهرهای دور ایران می‌توانند بدون اینکه به این مرکز مراجعه‌ای داشته باشند از همین دیتاها استفاده کنند.

در پایان این جلسه دکتر عباسپور نماینده سازمان اداری و استخدامی، خانم احمدی‌فر رئیس اداره منابع انسانی وزارت علوم و خانم سلمانی معاون رئیس اداره منابع انسانی وزارت علوم از آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز بازدید کردند.

photo1926
photo1927
photo1928
photo1929
photo1930
photo1932
photo1933
photo1934

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری