ورود / ثبت نام

طراحی پارادایم جدید مبتنی بر RSVP دوگانه و سه گانه برای یک سیستم P-300 اسپلر

یک سیستم اسپلر، افراد معلول را، به ویژه کسانی که دارای آسیب نخاعی هستند ، قادر میسازد تا بتوانند به صورت بصری کاراکترها (حروف نگارشی) را انتخاب و اسپل کنند. یک مشکل سیستم های اسپلر اولیه این است که آنها وابسته به تغییر نگاه هستند. برای غلبه بر این مشکل ، ابتدا یک الگویRSVP معرفی شد که در این پارادیم کاراکترها یک به یک در مرکز صفحه نمایش به صورت رندم، نمایش داده می شوند.

دو پروتکل جدید با نام پارادایم RSVP دوگانه و سه گانه، در مقابل الگوی RSVP اولیه معرفی و مقایسه می‌شوند. در پارادایم‌های دوگانه و سه گانه، به ترتیب دو و سه کاراکتر در مرکز صفحه به طور همزمان نمایش داده می‌شوند. مزیت این دو الگو به نسبت الگوی RSVP اولیه، نمایش کاراکتر هدف دوبار و سه بار در هر تکرار است (در حالی که در الگوی RSVP اولیه در هر تکرار فقط یکبار کارکتر هدف نمایش داده می‌شود). در این آزمایش سه نفر در آزمایشات برای تست در سه پارادایم شرکت کردند.
 میانگین دقت تشخیص کاراکتر در حالت آفلاین 97٪ را برای الگوی RSVP اولیه و دوگانه نشان می‌دهد و 80٪ برای الگوی سه گانه. علاوه بر این ، میانگین نرخ انتقال اطلاعات(ITR )  5.45 ، 7.62 و 7.90  بیت بر دقیقه به ترتیب برای الگوی اولیه ، دوگانه و سه گانه محاسبه شده است. نتایج ، پارادایم RSVP دوگانه را مناسب‌ترین الگو شناسایی و معرفی می‌کند، چرا که به نسبت سایر الگوها به دقت تشیص کاراکتر و نرخ انتقال اطلاعات بالاتری رسیده است. مقایسه با روش های موجود: الگوی اسپلر جدید (پارادایم دوگانه) که در این مقاله ارائه شده است، عملکرد بهبود یافته‌ای در مقایسه با روش‌های موجود نشان می‌دهد و همچنین به مشکل وابستگی نگاه (gaze dependency) در الگوی اسپلر اولیه (اسپلر ماتریسی) فائق امده است.
به طور کلی، روش جدید ما یک جایگزین قابل اعتماد است که توانسته است نه تنها مشکل کاربرانی را که از بیماری عدم کنترل عضلات چشم رنج می‌برند، حل کند، بلکه عملکرد سیستم را نیز بهبود ببخشد.

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال december 2019 در  Journal of Neuroscience Methods    به چاپ رسیده است.

برای مشاهده منابع کلیک کنید.
 

اسامی پژوهشگران:

امیرمحمد میجانی، محمدباقر شمس الهی، محسن شیخ حسنی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری