ورود / ثبت نام

مکان‌ یابی کانون‌ های صرعی محدود شده در بیماران صرعی با کانون ‌های نامشخص یا چند کانونی از طریق روش مولفه بیس EEG-Fmri

محلی سازی دقیق کانون‌های صرع پیش‌نیاز اجتناب‌ناپذیر در جراحی صرع است. ضبط هم‌زمان EEG-fMRI اخیراً افق‌های جدیدی را برای تعیین کانون در بیماران مبتلابه صرع ایجاد کرده است و در مقایسه با روش‌های تک مدالیته ای ، نتایج امیدوارکننده‌تری را به ارمغان آورده است. اگرچه هنوز هم محدودیت‌هایی مانند عدم دسترسی به اطلاعات بین وقایع وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی میزان ارزش‌افزوده بالقوه ترکیب EEG-fMRI در ارزیابی قبل از عمل بیماران با منابع پیچیده می‌باشد.

کاندیدهای این پروژه افراد بزرگ‌سالی که به دلیل تشخیص کانون‌های غیر مشخص و یا تشخیص چندکانونی بودن، شرایط جراحی نداشتند بودند. این مطالعه با تکیه‌بر یک روش نوین بر پایه مولفه های مستخرج ازEEG تلاش بر شناسایی کانون‌های موجود در افراد می‌کند. به‌نحوی‌که بعد از تشخیص رفتار عصبی کانون‌های صرعی، سری زمانی مرتبط را به‌عنوان ورودی مدل GLM در نظر می‌گیرد و رگرسیون خطی را از این طریق می‌سازد.

28 مجموعه IED از 9 بیمار مورد تحلیل قرار گرفتند. در هشت بیمار، حداقل یک پاسخ BOLD معنی‌دار و ازنظر توپوگرافی مربوط به IED تشخیص داده شد. این بیماران به دلیل تمرکز نامشخص در چهار مورد ، چند کانونی بودن در سه مورد و ترکیبی از دو وضعیت در دو مورد برای عمل جراحی رد شدند. EEG-fMRI مبتنی بر کامپوننت ، مکان‌یابی را در پنج از شش بیمار مبتلابه کانون نامشخص بهبود می‌بخشد. در بیماران مبتلابه چند کانونی فرض شده ، روش پیشنهادی یکی از کانون‌ها را در پنج بیمار و چند کانونی را دریکی از بیماران تأیید می‌کند. در هفت بیمار، روش پیشنهادی EEG-fMRI مبتنی بر مولفه، چشم‌انداز جدیدی را برای جراحی باز کرد. در این موارد پیچیده ، EEG-fMRI  مبتنی بر مولفه، یا مکان‌یابی منبع را با دقت بیشتری بهبود می‌بخشد یا تصمیمی منفی در مورد کاندیداتوری جراحی را تأیید می‌کند.

روش توسعه‌یافته EEG-fMRI منجر به برآورد واقعی‌تر مکان‌یابی در مقایسه با روش مرسوم EEG fMRI می‌شود، و آن را تبدیل به ابزاری باارزش در ارزیابی قبل از جراحی بیماران مبتلابه صرع مقاوم به درمان می‌کند. برای اطمینان از اجرای مناسب، تعدادی از نتایج به‌دست‌آمده با استفاده از EEG-fMRI مبتنی بر مولفه ها در عمل جراحی مورداستفاده قرار گرفت.

 
این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال July 2020 در Cognitive Neurodynamics به چاپ رسیده است.

 
برای مشاهده منبع کلیک کنید.

اسامی پژوهشگران:

الیاس ابراهیم زاده، محمد شمس، علی رحیم پور جونقانی، فرحناز فیاض، محیا میرباقری ، ناصر حکیمی، لیلا رجبیون، حمید سلطانیان زاده

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری