ورود / ثبت نام

ارزیابی صحت، دقت و تکرار پذیری اندازه گیری‌های ضریب ظاهری دیفیوژن در دستگاه ام آر آی بالینی

با استفاده از آزمایشات انجام شده در این مقاله فانتوم DW- MRI را می‌توان در شرایط بسیار واقعی انجام داد. هدف از این مطالعه، بررسی پروتکل کنترل کیفیت سیستم MRI بالینی 1.5 T در فانتوم‌های انتشار معادل بافت ساخته شده از ژل‌های آگارز / ساکارز نیکل دوپ شده است.

با استفاده از این ژل ها برای T1 ،  T2 و DW-MRI یک فانتوم کروی طراحی و ساخته شد. هر محفظه از ژل‌های آرامش و انتشار معادل بافت پر شد. پس از آن پروتکل كنترل كیفیت T1 ،  T2و DW-MRI  بر روی این ژل‌ها ارزیابی گردید و تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی فانتوم روی سیستم MRI كلینیكی 1.5 آمریكایی IMAM KHOMEINI بیمارستان تهران (GE GENESIS SIGNA) انجام شد. از دو پارامتر Q و R برای تحلیل مقادیر کنترل کیفیت کنترل ADC استفاده شده است.

با استفاده از این آزمایشات فانتوم DW- MRI را می‌توان در شرایط بسیار واقعی انجام داد. Q محاسبه شده برای P1 و P2 در مقادیر مختلف نسبت به Q برای BT کوچکتر است. این مشاهدات به احتمال زیاد نشان می‌دهد که تکرارپذیری اندازه گیری ADC با توجه به اختلاف بین مقادیر b موثر و اسمی در طول زمان ، توسط انحرافات ADC به خطر می‌افتد. پارامتر R مورد استفاده در پروتکل کنترل کیفیت ما برای مطالعه کمی وابستگی جهتی با نوسانات ADC که توسط معادله اندازه گیری تفاوت بین مقادیر b و اسمی و مؤثر کنترل می‌شود ، اداره می‌شود.

پروتکل کنترل کیفیت ارائه شده در این مطالعه برای نظارت بر عملکرد تصویربرداری انتشار از یک سیستم MRI به روش بالینی با اهمیت است.

 

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال 2017 در Frontiers in Biomedical Technologies به چاپ رسیده است.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

 

اسامی پژوهشگران:

نادر ریاحی عالم

صادق شورچه

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری