ورود / ثبت نام

نمونه برداری سه بعدی برای درک بهتر تومورهای مغزی

محققان موسسه‌ی نوروساینس دانشگاه آتونوما بارسلونا موفق شدند تا با استفاده از یک تحلیل میکروسکوپی سه بعدی ابداعی، به یک بازسازی بسیار دقیق از ویژگی‌های گلیوبلاستوما دست پیدا کنند.

محققان موسسه‌ی نوروساینس دانشگاه آتونوما بارسلونا موفق شدند تا با استفاده از یک تحلیل میکروسکوپی سه بعدی ابداعی، به یک بازسازی بسیار دقیق از ویژگی‌های گلیوبلاستوما دست پیدا کنند. این مطالعه اطلاعات جدیدی را برای کمک به تشخیص این بیماری، در اختیار ما قرار می دهد. این تکنیک با یافتن اهداف درمانی و طراحی استراتژی های درمانی-ایمنی محققان را در این مسیر یاری می‌‌کند.

جورج پاول کریبارو، محقق اصلی این پروژه چنین توضیح می‌دهد:" این تحلیل تصاویر سه بعدی به ما کمک می‌کند تا چگونگی ساخت تومور به شکل نهایی را از درون درک کرده و مکان قرار گیری سلول‌های متفاوت را شناسایی کنیم. این امر اطلاعات کاملتری را نسبت به آنالیزهای دوبعدی که هم اکنون در تشخیص‌های بیماری‌های عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در اختیار ما قرار می‌دهد."

با این رویکرد جدید، تغییرات در عروق خونی تومور به ما نشان داده می‌شود. همچنین با این روش می‌توان دریافت که ناهنجاری‌های دیواره‌ی عروقی مانع ورود لنفوسیت‌های T ( سامانه دفاعی اصلی در مقابل تومورهای سرطانی) نمی‌شوند. این امر در طراحی و به کارگیری درمان‌های ایمنی-درمانی که سلول‌های بدخیم را هدف قرار می‌دهند، بسیار مهم است.

علاوه بر این، این تصاویر به ما اجازه می‌دهد که تومور را در دو ناحیه، به خوبی تمایز دهیم: بافت تومور و استروما، که تومور را پشتیبانی می کنند و دارای ریزمحیط های متفاوتی از دید ایمنی شناسی هستند. کارلوس بارکیا، رهبر این پژوهش می‌گوید:" سلول‌های ایمنی مانند میکروگلیا در هردو ناحیه دیده می‌شوند، ولی توسط زیرجمعیت‌های متفاوتی شکل داده شده‌اند. این تمایزهای موضعی و جمعیتی می‌تواند یک فاکتور مهم بوده و در تشخیص و کمک به تحقیق در یافتن اهداف درمانی جدید، بسیار مفید هستند."

این پژوهش توانسته مجموعه ای از تصاویر تولید کند که درک پیچیدگی‌های تومور را تسهیل کرده و نشان می‌دهد چه جنبه‌هایی را باید هنگام طراحی رویکردهای درمانی جدید، مورد توجه قرار داد.

منبع: www.eurekalert.org

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری