ورود / ثبت نام

ارتباطات عصبی ضعیف بین دو ناحیه از مغز، ممکن است بتواند خطر ابتلا به آلزایمر را پیش بینی کند

بیماری آلزایمر دیر ظهور (LOAD)، گونه‌ای از بیماری آلزایمر که بعد از 65 سالگی ظهور می‌کند، رایج ترین فرم این بیماری بوده و در بیشتر از 90% از موارد این بیماری را شامل می‌شود.

بیماری آلزایمر دیر ظهور (LOAD)، گونه‌ای از بیماری آلزایمر که بعد از 65 سالگی ظهور می‌کند، رایج ترین فرم این بیماری بوده و در بیشتر از 90% از موارد این بیماری را شامل می‌شود. اولین تغییرات مغزی مرتبط با این بیماری ممکن است سال‌ها پیش از ظهور نشانه‌های بیماری، ایجاد شوند، اما کمبود شاخص‌های تعیین ریسک، استفاده از استراتژی‌های پیشگیری مناسب برای افراد مستعد بیماری را پیچیده می‌کند.

حال، یک مطالعه که در ژورنالPsychiatric Research منتشر شده است، شواهدی ارائه می‌دهد که گویای رابطه‌ای بین ضعف ارتباطی ساقه مغزی و مخچه و خطر ایجاد بیماری آلزایمر است.

اگرچه مولفه‌ي ارثی در LOAD بسیار کمتر از فرم بروز زودهنگام بیماری‌ است، اما خطر ابتلا به LOAD با شیب خیلی کمی با داشتن تاریخچه‌ی خانوادگی در این بیماری، افزایش می‌یابد. در نتیجه، این مطالعه روی گروهی از نوادگان بیماران مبتلا به LOAD متمرکز شد، و سعی شد که شاخص‌های اولیه و زودهنگام توسعه ی بیماری را شناسایی کند. افراد شرکت کننده در سلامت کامل و میانگین سنی 50 سال، قرار داشتند که بدترین عملکرد را در آزمون‌های حافظه‌ای داشته اند، اگرچه در مقایسه با داوطلبان بدون تاریخچه‌ی آلزایمر، در گستره‌ی نرمالی قرار داشته‌اند.

بعد از انجام آزمون تصویربرداری عصبی عملکردی، محققان دریافتند که حافظه‌ی ضعیف، با مدارهای مغزی که ناحیه‌ی خاصی از ساقه‌ی مغز را به مخچه متصل می‌کنند (و با نام Locus Coeruleus شناخته می‌شود) ارتباط دارد. این مدار، ساختاری است که به کنترل تعادل و دیگر رفتارهای حرکتی مرتبط دانسته می‌شد، اما اخیرا رابطه‌ی آن با حافظه‌ی درازمدت نیز کشف شده است.

این ناحیه‌ی مغزی به عنوان یک مبنای نوروبیولوژیکی برای نقص‌های عصبی-شناختی خفیف و زودهنگام، معرفی شده است، که مطالعه‌ی آن می‌تواند افرادی که دارای ریسک بیشتری در ابتلا به بیماری آلزایمر در سنین بالا هستند را شناسایی کند. به طور مشابه، توسعه‌ی مداخلات و استراتژی‌های درمانی که ارتباط بین Locus Coeruleus و مخچه را بهبود می‌بخشند، می‌تواند در آینده سن ظهور نشانه‌ها را بالاتر برده، یا اثر آن‌ها را کمتر کرده و پیشرفت شان را کاهش دهد.کارلس سوریانوماس نویسنده‌ی مسئول این مقاله، معتقد است این یافته‌ها درهایی را به روی محققان باز می‌کند که در آن می‌توان مطالعاتی انجام داد که نشان دهد چگونه داشتن عادات زندگی سالم (مانند عادات غذایی سالم، دوری از دخانیات، یا داشتن فعالیت بدنی مناسب) می‌تواند فعالیت این مدار مغزی را بهبود ببخشد.

منبع: نیوز مدیکال

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری