ورود / ثبت نام

دانشمند هندی روش جدیدی برای تشخیص و درمان سرطان مغز ابداع کرد

هومسا ونکاتش، دانشمند هندی، روش جدیدی برای تشخیص سرطان مغز با استفاده از یک نوع آنتی بادی و یک نشانگر فلورسنت کشف کرد. او می‌گوید که سرطان و مغز با هم ارتباط دارند و این ارتباط می‌تواند رشد تومور را تحت تأثیر قرار دهد. او همچنین می‌خواهد ببیند که آیا این روش برای سرطان‌های دیگر هم مؤثر است یا خیر.

یک روش جدید برای تشخیص سرطان مغز که توسط یک دانشمند به نام هومسا ونکاتش کشف شده است.

او می‌گوید که سرطان و مغز با هم ارتباط دارند و این ارتباط می‌تواند رشد تومور را تحت تأثیر قرار دهد. او یک نوع پروتئین را کشف کرده که در سلول‌های سرطانی مغز زیاد است و با کاهش آن می‌توان تومور را کوچکتر کرد.

او امیدوار است که این روش بتواند درمان جدیدی برای سرطان مغز باشد. چرا که بر اساس یک نوع آنتی بادی است که به سلول‌های سرطانی متصل می‌شود و با استفاده از یک نشانگر فلورسنت، می‌تواند سلول‌های سرطانی را در زمان واقعی مشاهده کند.

با استفاده از این روش می‌توان به پزشکان کمک کرد تا تومورهای مغزی را با دقت بیشتر و سریعتر شناسایی کنند و همچنین میزان باقی مانده تومور را پس از جراحی بررسی کنند. این آنتی بادی به یک پروتئین به نام نورولیگین-۳ متصل می‌شود که در سطح سلول‌های سرطانی مغز بیشتر از سلول‌های سالم مغز وجود دارد و نقش مهمی در رشد سلولی و ارتباط بین نورون‌ها دارد. وقتی این پروتئین با سلول‌های سرطانی تعامل دارد، سلول‌های سرطانی را تشویق می‌کند تا بیشتر تقسیم شوند و همچنین باعث می‌شود که سلول‌های سرطانی مثل سلول‌های سالم با نورون‌ها ارتباط برقرار کنند.

این تعامل دوطرفه است: فعالیت عصبی بالا رشد تومور را افزایش می‌دهد و رشد تومور فعالیت در نورون‌های سالم را بالا می‌برد.

این پدیده باعث می‌شود که تومورهای مغزی مکانیسم‌های طبیعی مغز را برای تغییر و تطبیق با شرایط جدید به کار بگیرند. این اولین باری است که محققان این نوع فعالیت در بافت توموری بدخیم مشاهده کرده‌اند. این یک ویژگی از فیزیولوژی تومور است که تاکنون نادیده گرفته شده بود. این روش در حال حاضر در یک آزمایش بالینی فاز یک بر روی کودکان مبتلا به سرطان مغزی پرخطر آزمایش می‌شود. نتایج این آزمایش در تابستان سال آینده اعلام خواهد شد. ونکاتش همچنین در حال بررسی این است که آیا این روش برای سرطان‌هایی که در سایر قسمت‌ها شروع می‌شوند، مانند سرطان ریه، هم موثر است یا خیر. او امیدوار است که علوم اعصاب سرطان یک نقش مهم در توسعه درمان‌های جدیدی داشته باشد که می‌تواند جان بسیاری از بیماران را نجات دهد.

 

منبع: harvardmagazine

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری