ورود / ثبت نام

کشف شگفت انگیز: امواج مغزی خواب، سپری محکم در برابر حملات صرعی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که امواج مغزی کند که معمولا فقط در زمان خواب رخ می‌دهند، در افراد مبتلا به صرع در زمان بیداری هم وجود دارند و ممکن است در برابر افزایش فعالیت مغزی مرتبط با این بیماری محافظت کنند.

این مطالعه توسط پژوهشگران دانشگاه کالج لندن (UCL) انجام شده و در مجله Nature Communications منتشر شده است. پژوهشگران با استفاده از الکتروانسفالوگرام (EEG) از الکترودهایی که در مغز ۲۵ بیمار مبتلا به صرع موضعی (نوعی از صرع که تشنج‌ها در یک قسمت خاص از مغز نشأت می‌گیرند) قرار داده شده بودکه فعالیت مغزی آن‌ها را در حین انجام یک آزمایش حافظه مرتبط مورد بررسی قرار دهند. این الکترودها برای مشخص کردن فعالیت‌های ناهنجار مغزی و راهنمایی برای درمان و جراحی در مغز بیماران نصب شده بودند.

در طول آزمایش، شرکت‌کنندگان با ۲۷ جفت تصویر مواجه شدند که هر کدام برای شش ثانیه روی صفحه نمایش می‌ماندند. این تصاویر در نه گروه سه‌تایی بودند - هر گروه شامل یک عکس از یک شخص، یک مکان و یک شیء بود شرکت‌کنندگان باید به یاد داشته باشند که کدام تصاویر هم گروه بوده‌اند و در همین حین داده‌های EEG به طور مداوم ثبت می‌شدند.

با بررسی داده‌های EEG، تیم پژوهشی متوجه شدند که مغز افراد مبتلا به صرع امواج مغزی کند(که کمتر از یک ثانیه طول می‌کشد) را در حال بیداری و درحین انجام آزمایش بودند، تولید می‌کردند. این امواج ممکن است به مغز کمک کنند تا از فعالیت‌های ناهنجار مغزی مرتبط با صرع جلوگیری کنند.

نویسنده ارشد، استاد متیو واکر (مؤسسه عصب‌شناسی میدان کویین UCL) گفت: “خواب برای بهبود، نگهداری و تنظیم مجدد فعالیت مغزی حیاتی است. در هنگام بیداری، شاهد افزایش تدریجی فعالیت مغزی هستیم که در طول خواب جبران می‌شود. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که یک شکل خاص از فعالیت مغزی(امواج کند در طول خواب) نقش حیاتی در این عملکردهای بازسازی دارند. ما می‌خواستیم رازهایی را که در پس پرده‌های مغز پنهان بودند، آشکار سازیم. آیا امواجی که معمولاً در خواب مغز را می‌پوشانند، می‌توانند در بیداری هم مغز را در برابر خطرات صرع محافظت کنند؟ ما شاهد بودیم که چگونه مغز افراد صرعی با امواج خواب مقابله می‌کند. این امواج که در خواب مغز را ترمیم می‌کنند، در بیداری هم مغز را از تحریک‌های ناهنجار دور می‌کنند. این کشف برای اولین بار نشان می‌دهد که مغز چگونه از امواج خواب بهره می‌برد تا از خود دفاع کند.

در قسمتی از این پژوهش،آن‌ها همچنین به بررسی تاثیرات منفی امواج "بیدار" بر روی عملکرد شناختی پرداختند. نتایج نشان داد که امواج "بیدار" باعث کاهش عملکرد شناختی نمی‌شود. پژوهشگران می‌گویند که این یافته می‌تواند به درک بهتر از نقش امواج مغزی در مغز و ارتباط آن‌ها با صرع کمک کند.

 

منبع

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری