ورود / ثبت نام

بررسی ارتباطات عملکردی مغز هنگام انجام آزمون حافظه کاری و نحوه جانبی شدن نیمکره‌ها در افراد چپ دست و راست دست با استفاده از fNIRS

هدف از این تحقیق استخراج ارتباطات عملکردی لوب فرونتال مغز در افراد راست دست و چپ دست هنگام انجام آزمون حافظه کاری dual n-back با استفاده از سیگنال‌های fNIRS می باشد.

سیگنال‌های fNIRS از ۲۹ نفر داوطلب سالم شامل افراد راست دست و چپ دست در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز ثبت گردید. شرکت کنندگان نسخه دوبعدی آزمون n-back را در سه سطح دشواری انجام دادند. تغییرات غلظت اکسی هموگلوبین و دی‌اکسی هموگلوبین بوسیله ۲۴ کانال fNIRS واقع در لوب فرونتال اندازه‌گیری شد و پس از انجام پیش‌پردازش‌های لازم، ماتریس‌های ارتباطات عملکردی با استفاده از ابزار ضریب همبستگی جزئی استخراج گردید.

نتایج نشان‌دهنده وجود ارتباطات دوطرفه بین دو نیمکره مغز و همچنین ارتباطات محلی بین نواحی مختلف درون هر نیمکره با تعداد ارتباطات بیشتر در نیمکره راست مغز بود. علاوه‌براین، مقایسه نتایج بین دو گروه افراد چپ دست و راست دست حاکی از جانبی شدن نیمکره راست در افراد راست دست بود، اما افراد چپ دست کاهش جانبی شدن نیمکره‌ای یا توزیع دوطرفه در نیمکره‌ها را هنگام انجام آزمون نشان دادند.

این تحقیق نشان می‌دهد که fNIRS ابزاری مفید جهت بررسی و استخراج ارتباطات عملکردی مغزی هنگام انجام آزمون مرتبط با حافظه کاری و بررسی تفاوت‌های ارتباطات بین سطوح مختلف بار شناختی می‌باشد و استفاده از آن نسبت به سایر مدالیته‌ها همچون fNIRS از محدودیت‌های کمتری برخوردار است و می‌تواند رنج وسیعی از بیماری‌ها را مورد مطالعه قرار دهد.

 

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال Jul-2020 در International Journal for Light and Electron Optics  به چاپ رسیده است.



برای مشاهده منبع کلیک کنید.

اسامی پژوهشگران:

سیما شیرزادی، زهرا عینالو، مهرداد دادگستر

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری