ورود / ثبت نام
شعار سال 2022 روز آلزایمر؛

زوال عقل را بشناسید، آلزایمر را بشناسید

سازمان بین‌المللی بیماری آلزایمر (ADI)، با تاکید بر تشخیص زوال عقل و همچنین علائم هشداردهنده آن، بر حمایت پس از تشخیص این بیماری تمرکز کرده و هدف آن حمایت از افراد مبتلا به زوال عقل و کسانی که در خانواده خود نفر یا نفراتی به این گونه بیماری مبتلا هستند، است.

۲۱ سپتامبر مصادف با ۳۰ شهریور، روز جهانی آلزایمر نام‌گذاری شده است که هر سال در ماه جهانی آلزایمر(اول تا ۳۰ سپتامبر) گرامی داشته می‌شود و این ماه فرصتی جهانی برای افزایش آگاهی، آموزش و جلوگیری از ابتلا به زوال عقل یا اختلال شناخت و حافظه بوجود می‌آورد.

"زوال عقل را بشناسید، آلزایمر را بشناسید" شعار سال ۲۰۲۲ سازمان بین‌المللی بیماری آلزایمر (ADI) است که در ادامه کمپین سال ۲۰۲۱ بر "تشخیص زوال عقل و همچنین علائم هشداردهنده زوال عقل" تاکید دارد، که تمرکز ویژه‌ای بر حمایت پس از تشخیص این بیماری دارد و با هدف برجسته کردن اهمیت حمایت از افراد مبتلا به زوال عقل و کسانی که در خانواده خود نفر یا نفراتی به این گونه بیماری مبتلا هستند و بر تأثیر مداوم COVID-19 بر جامعه جهانی زوال عقل تمرکز دارد.
آلزایمر نوعی زوال عقل است که بر حافظه تأثیر گذاشته و عملکرد روزانه را مختل می کند، این بیماری به دلیل تأثیری که بر نزدیک‌ترین افراد به بیمار دارد، اغلب به عنوان یک بیماری خانوادگی در نظر گرفته می‌شود. آلویس آلزایمر، روانپزشک آلمانی، اولین کسی بود که در سال ۱۹۰۱ در حین درمان یک زن آلمانی، این بیماری را شناسایی کرد و به نام او نامگذاری شد.
سازمان بین‌المللی بیماری آلزایمر (ADI) که در سال ۱۹۸۴ تأسیس و مسئولیت حمایت از قربانیان، انجام اقدامات ارتباطی برای آموزش مردم و تسریع در سیاست‌های مرتبط را بر عهده دارد. در سال ۱۹۹۴، ADI روز جهانی آلزایمر را در ادینبورگ در کنفرانس سالانه خود در ۲۱ سپتامبر به مناسبت دهمین سالگرد خود معرفی کرد. ADI روز جهانی آلزایمر و ماه جهانی آلزایمر را در سراسر جهان هماهنگ و با سازمان‌ها و انجمن های عضو برای سازماندهی رویدادها و ایجاد آگاهی همکاری می کند.
بسیاری از انجمن‌های آلزایمر و زوال عقل در تاریخ و روز برگزاری، میزبان پیاده‌روی‌های خاطره انگیز، جمع‌آوری کمک‌های مالی، فعالیت‌های آگاهی‌بخشی و کمپین‌هایی هستند، تا توجه افراد جامعه خود را که به بیماری آلزایمر یا سایر انواع زوال عقل مبتلایند، جلب کنند.
در زمان پاندمی COVID-19، بسیاری از انجمن ها، از جمله اعضای ADI، رویدادها و فعالیت‌ها را به صورت مجازی میزبانی می‌کنند و این فعالیت‌ها شامل وبینار، پیاده روی از راه دور و غیره است.
نا آگاهی در مورد بیماری آلزایمر همچنان نقش مهمی در باورهای نادرستِ کسانی که بیشتر تحت تأثیر آن هستند دارد، اما با ادامه افزایش آگاهی و دانش جهانی؛ مردم، خانواده‌ها، جوامع و دولت‌ها بهتر به اطلاعات و توصیه‌هایی برای آماده‌سازی، سازگاری و حمایت از کسانی که بیشترین آسیب را می‌بینند مجهز می‌شوند.

از آنجایی که علت دقیق بیماری آلزایمر هنوز ناشناخته است و هیچ راه قطعی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، اما یک سبک زندگی سالم می‌تواند خطراتی مانند ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را کاهش دهد.

اولین "گزارش جهانی آلزایمر" در سال ۲۰۰۹ در روز جهانی آلزایمر ارائه شد و از آن زمان هر سال گزارش‌های سالانه منتشر می شود اما نداشتن اطلاعات کافی در مورد این بیماری همچنان یک مسئله باقی مانده است و بسیاری از مردم دنیا این بیماری را بخشی طبیعی از روند پیری می‌دانند.

هر سال در روز جهانی آلزایمر، ADI گزارش سالانه جهانی آلزایمر خود را منتشر می کند، مانند موضوع کمپین امسال، که گزارش ۲۰۲۲ حول محور پس از تشخیص، انجام درمان و مراقبت و پشتیبانی است. برای گرامیداشت این مراسم، افراد و سازمان‌های مرتبط می‌توانند با ایجاد آگاهی و ارتباط با انجمن آلزایمر کشور خود در آن شرکت کنند.

برای مطالعه گزارش جهانی سال ۲۰۲۲ سازمان بین‌المللی بیماری آلزایمر (ADI) کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری