ورود / ثبت نام

تفاوت مغز دروازه‌بان‌ها با دیگران | اولین شواهد علمی از عملکرد متفاوت مغز گلرها

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مغز دروازه‌بان‌ها سیگنال‌های حواس مختلف را با سرعت بالایی ادغام می‌کنند.

برد فریدل، دروازه‌بان سابق لیگ برتر انگلستان، زمانی می‌گفت، برای اینکه بتوانید در محوطه جریمه خوب کار کنید، باید بتوانید خارج از چارچوب فکر کنید.حالا داده‌های علمی از این ایده پشتیبانی می‌کنند که مغز دروازه‌بان‌ها واقعاً دنیا را متفاوت درک می‌کند. درواقع به نظر می‌رسد مغز آنها قادر به ادغام سیگنال‌های حواس مختلف با سرعت بیشتری است که احتمالاً زیربنای توانایی‌های منحصربه‌فرد آنها در زمین فوتبال است.

 

دروازه‌بانی تخصصی‌ترین پست در فوتبال است که هدف اصلی آن جلوگیری از گل‌زنی حریف است. اما درحالی‌که مطالعات قبلی، تفاوت‌ها در نشانه‌های فیزیولوژیکی و عملکردی بین دروازه‌بانان و سایر بازیکنان را برجسته کرده‌اند، در مورد اینکه آیا آنها توانایی‌های ادراکی یا شناختی متفاوتی دارند یا خیر، اطلاعات کمتری وجود داشت. مایکل کویین، دروازه‌بان سابق لیگ برتر ایرلند که اکنون در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم اعصاب رفتاری است، می‌گوید: «برخلاف سایر بازیکنان فوتبال، دروازه‌بان‌ها باید هزاران تصمیم بسیار سریع بر اساس اطلاعات حسی محدود یا ناقص بگیرند.»

 

کویین و محققان کالج دانشگاهی دوبلین با گمان اینکه این توانایی ممکن است به ظرفیت افزایش‌یافته برای ترکیب اطلاعات از حواس مختلف بستگی داشته باشد، ۶۰ دروازه‌بان حرفه‌ای، بازیکنان غیر دروازه‌بان و غیر بازیکن هم سن‌وسال را با فرض تفاوت در توانایی آنها در تشخیص صداها و نورها به‌صورت مجزا از یکدیگر، برای انجام یک سری آزمایش به کار گرفتند. انجام این کار آنها را قادر ساخت تا دریچه‌های اتصال موقتی (بازه زمانی که در آن سیگنال‌های حسی مختلف در مغز با هم ترکیب می‌شوند) داوطلبان را تخمین بزنند.

 

این مطالعه که در مجله Current Biology منتشر شده، نشان داد که دروازه‌بان‌ها نسبت به بازیکنان پست‌های مختلف و بازیکنان غیر فوتبالی دریچه‌ای باریک‌تر دارند. دکتر دیوید مک گاورن، روان‌شناس دانشگاه شهر دوبلین که پژوهشگر ارشد این مطالعه است، می‌گوید: «این به معنی تخمین سریع‌تر سیگنال‌های مختلفی است که آنها دریافت می‌کنند.»دروازه‌بان‌ها همچنین تمایل بیشتری به تفکیک این سیگنال‌های حسی نشان دادند که ممکن است ناشی از نیاز به تصمیم‌گیری سریع بر اساس اطلاعات دیداری و شنیداری باشد که در زمان‌های مختلف دریافت می‌شود.

 

مک گاورن می‌گوید: دروازه‌بان بودن یک کار چند حسی است. این کار فقط به اطلاعات بصری نیاز ندارد، بلکه به اطلاعات شنیداری نیاز دارد. در برخی موارد، آنها اصلاً نمی‌توانند توپ را ببینند و فقط باید از صدای ضربه به توپ استفاده کنند تا بهترین حدس خود را برای کنترل توپ بزنند.درحالی‌که بسیاری از بازیکنان و هواداران فوتبال در سراسر جهان با این عقیده آشنا هستند که دروازه‌بان‌ها فقط با بقیه ما «متفاوت» هستند، این مطالعه ممکن است در واقع اولین شواهد علمی اثبات شده برای تایید این ادعا باشد.

 

هنوز مشخص نیست که آیا این تفاوت‌ها ناشی از رژیم‌های تمرینی سخت دروازه‌بان‌های حرفه‌ای است یا توانایی طبیعی است که بازیکنان جوان را به سمت دروازه‌بانی جذب می‌کند. مک گاورن گفت: «تحقیقات بیشتری برای پی‌بردن به این موضوع نیاز است.»درحالی‌که مطالعه فعلی فقط بازیکنان مرد را بررسی کرده، این گروه تحقیقاتی برای بررسی بازیکنان زن درخواست کمک مالی کرده و امیدوار است بتواند تفاوت‌های ادراکی بازیکنان پست‌های تخصصی دیگر مانند مهاجمان و مدافعان میانی را هم بررسی کند.

 منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری