ورود / ثبت نام

رویاپردازی موش‌ها اسرار مغز را فاش می‌کند

در تحقیق تازه‌ای که در نشریه‌ علمی Nature منتشر شده، دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد به دنبال ردپای رویا در مغز موش‌ها بوده‌اند. در زمان‌هایی که موش‌ها به ظاهر آرام و بیدار هستند، فعالیت‌های خاصی در قشر بینایی مغزشان رصد شده، که اشاره به وجود رویا درباره تجربیات اخیر را دارد. این رؤیاهای روزانه ممکن است به ما کمک کنند تا بفهمیم مغز در آینده چطور به تصاویر واکنش نشان خواهد داد.

انسان‌ها و موش‌ها ممکن است بیشتر از آنچه فکر می‌کنیم شبیه هم رویا ببینند. تحقیقی که در Nature منتشر شد، دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد فاش کردند که موش‌ها هنگام استراحت، در حال رویاپردازی در مورد تصاویر اخیر خود هستند. این فعالیت مغزی موش‌ها، که در قشر بینایی ثبت می‌شود، الگویی شبیه به زمانی که آن‌ها به تصویری نگاه می‌کنند را نشان می‌داد.به علاوه می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد نحوه واکنش مغز به تجربیات آینده ارائه دهد. ممکن است رویاها نقشی کلیدی در پلاستیسیته مغز - توانایی مغز برای بازسازی خود در پاسخ به تجربیات جدید - داشته باشد.

این تحقیق باعث شده تصور ما از “رویاپردازی” وسعت یابد و اکنون می‌دانیم که این پدیده ممکن است تاثیری در شکل‌گیری و انعطاف‌پذیری مغز داشته باشد. به بیان ساده، مغز موش‌ها می‌تواند با تجربیاتی که در رویاها شکل می‌گیرند، خود را تجدید و بازسازی کند.

نویسنده مقاله، نگیا نگوین، می‌گوید هدف ما درک نحوه فرآیند رویاپردازی در سطح عصبی و اهمیت آن برای یادگیری و تقویت حافظه بوده است. مطالعات گذشته بر هیپوکامپ متمرکز بوده، جایی که خاطرات فیزیکی ذخیره و بازپخش می‌شوند؛ در حالی که تحقیقات کمتری بر قشر بینایی صورت گرفته، جایی که خاطرات بینایی شکل می‌گیرند.

نویسنده ارشد، مارک آندرمن، اشاره می‌کند که آن‌ها به دنبال درک بهتر نحوه ذخیره‌سازی و بازیابی خاطرات بینایی هستند. این تحقیق درک ما را از انعطاف‌پذیری مغز گسترش داده و احتمالاً در درمان اختلالات مرتبط با حافظه موثر واقع خواهد شد.

 

منبع:sciencedaily

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری