ورود / ثبت نام

علت سردرگمی افراد مبتلا به آلزایمر چیست؟

بر اساس یافته‌های آزمایش‌های جدید، محققان زوال عقل آسیب‌هایی را در نواحی بسیار تکامل یافته مغز پیدا کرده اند که معمولاً به ما در تشخیص اطلاعات جدید کمک می‌کند.

علت سردرگمی که افراد مبتلا به زوال عقل هنگام وقوع اتفاق غیرمنتظره‌ای تجربه می‌کنند، می‌تواند به شبکه خاصی در مغز مربوط شود. تحقیقات جدید درک ما را از این ارتباطات عصبی توسعه داده و به بیماران کمک می‌کند تا موقعیت‌ها را بهتر مدیریت کنند.

یک مطالعه جدید توسط پزشکان و محققان دانشگاه‌های کمبریج و آکسفورد، داده‌های یک دهه را جمع آوری کرده تا نشان دهد که چگونه تغییرات مغز در بیماران زوال عقل، از جمله آن‌هایی که آلزایمر دارند، بر واکنش‌های آن‌ها به موضوعات جدید تأثیر می‌گذارد.

برای انجام این کار پژوهشگران از تکنیکی به نام مگنتوآنسفالوگرافی استفاده کردند که می‌تواند هزار بار در ثانیه مغز را اسکن کند. این امر به محققان اجازه داد تا ببینند که مغز یک فرد دقیقاً چگونه باید به یک رویداد غیرمنتظره پاسخ دهد و آن را با مغز یک بیمار مبتلا به زوال عقل مقایسه کند.

گفتنی است که مگنتوآنسفالوگرافی (MEG) یک آزمایش پزشکی غیر تهاجمی است که میدان‌های مغناطیسی تولید شده توسط جریان‌های الکتریکی مغز را اندازه گیری می‌کند. این آزمایش برای نقشه برداری از عملکرد مغز و شناسایی محل دقیق منبع تشنج‌های صرع انجام می‌شود.

دکتر توماس‌ای کوپ (Thomas E Cope) یکی از پژوهشگران این مطالعات در دانشگاه کمبریج در این باره گفت: این تست منفی عدم تطابق نامیده می‌شود که در آن می‌توانید افراد را در یک اسکنر قرار دهید و سپس همان محرک را اجرا کرده و بار‌ها آن را تغییر دهید. به گزارش سیناپرس، او ادامه داد: در اینجا ما از یک بوق به عنوان یک محرک شنیداری استفاده می‌کنیم. 

در این آزمون، تغییر می‌تواند فقط یک زیر و بم متفاوت یا یک ریتم جدید باشد. با این حال، نحوه واکنش مغز به این موضوع مانند هر غافلگیری دیگری در زندگی واقعی، مانند تغییر موضوع صحبت در میانه گفتگو، یا جابجایی اثاثیه اتاق عمل می‌کند.

در یک مغز سالم، پاسخ در دو مرحله است. کوپ گفت: اولین مورد با سیستم شنوایی توجه به صدا مرتبط است، در حالی که فعالیتی که در ادامه اتفاق می‌افتد در ناحیه متفاوتی از مغز است که تفاوت را تشخیص می‌دهد. زمانی که مغز بداند صدا متفاوت است، واکنش نشان می‌دهد. 

اما به گفته کوپ، در بیماران مبتلا به زوال عقل، مغز آن‌ها به آن‌ها نمی‌گفت که تغییری رخ داده است و به آن‌ها دستور نمی‌داد که در مورد آن چه کاری انجام دهند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد مبتلا به زوال عقل هنگام وقوع رویداد‌های غیرمنتظره دچار مشکل می‌شوند.

 اگر افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در محیط خانه خود باشند و با چیز‌هایی احاطه شوند که به آن‌ها عادت کرده اند، واقعاً مشکلی ندارند. اما اگر روزی چیزی کوچک تغییر کند، مثلاً کتری شکسته شود و آن‌ها نیاز داشته باشند که واکنش متفاوتی نشان دهند، با چالش رو به رو می‌شوند. 

کوپ در ادامه گفت: این‌ها همه تکه‌هایی از مغز هستند که در انسان‌ها بسیار بزرگتر از حیواناتی مانند سگ و موش هستند. اگرچه قشر بینایی و شنوایی ما تقریباً شبیه به یک سگ است، اما تکه‌های فکری مغز ما و شبکه‌های اطلاعاتی در ما بسیار بزرگتر شده اند.

او همچنین افزود: در سندرم‌های زوال عقل، حداقل یکی از مناطق در شبکه تقاضای چندگانه آسیب دیده یا کوچک شده است. در حالی که در اسکیزوفرنی، آن‌ها آسیب نمی‌بینند یا کوچک نمی‌شوند، فقط به درستی متصل نیستند.

در حالی که هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند شبکه چندگانه مغز یک فرد را ترمیم یا جایگزین کند، کوپ گفت این یافته‌ها به بیماران کمک می‌کند تا بهتر بفهمند چه اتفاقی برایشان می‌افتد و چگونه می‌توانند تغییر را آسان‌تر کنند.

 

منبع: ایسنا

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری