ورود / ثبت نام

نورواکونومیکس چیست؟ (اقتصاد عصب پایه)

به نظر شما نورواکونومیکس چیست؟ با شنیدن این کلمه چه مفهومی در ذهنتان شکل می‌گیرد؟ نورواکونومیس ترکیبی از دو کلمه است: نورو (neuro) به معنای عصب پایه و اکونومیکس (economics) به معنای علم اقتصاد که ترکیب این دو کلمه «نورواکونومیکس» را تشکیل می دهد که تاکنون بهترین معادل فارسی‌ برای آن اقتصاد عصب پایه در نظر گرفته شده است.

به نظر شما نورواکونومیکس چیست؟ با شنیدن این کلمه چه مفهومی در ذهنتان شکل می‌گیرد؟ نورواکونومیس ترکیبی از دو کلمه است: نورو (neuro) به معنای عصب پایه و اکونومیکس (economics) به معنای علم اقتصاد که ترکیب این دو کلمه «نورواکونومیکس» را تشکیل می دهد که تاکنون بهترین معادل فارسی‌ برای آن اقتصاد عصب پایه در نظر گرفته شده است.

نورواکونومیکس یا اقتصاد عصب پایه سعی می‌کند اقتصاد، روان‌شناسی و علوم اعصاب را به هم پیوند دهد تا درک بهتری از تصمیم‌گیری اقتصادی ارائه کند.

مبانی اولیهٔ نظریه اقتصادی بر اساس این فرض شکل گرفت که ما هرگز پیچیدگی های ذهن انسان را کشف نخواهیم کرد. با این ‌حال، با پیشرفت در تکنولوژی، علوم اعصاب روش هایی را برای تجزیه و تحلیل فعالیت مغز تولید کرده است.

نکات کلیدی

  • نورواکونومیکس استفادهٔ ابزارها و روش های علوم اعصاب در تحقیقات اقتصادی است.
  • نورواکونومیکس تلاش می کند تا بین رشته های علوم اعصاب، روان‌شناسی و اقتصاد پل ارتباطی برقرار کند.
  • نورواکونومیکس فعالیت مغز را با استفاده از تصویربرداری های پیشرفته و آزمون‌ های بیوشیمیایی، قبل، در حین و بعد از انتخاب های اقتصادی تجزیه و تحلیل می کند.
  • نورواکونومیکس سعی می کند تا ارتباط بین فعالیت اقتصادی و فعالیت فیزیولوژیکی را در بخش های خاصی از مغز نشان دهد.
  • نورواکونومیکس برای کسب و کار مفید است زیرا فرایندهای مغزیِ زمینه‌ساز تصمیم گیری را بررسی می کند.

درک بهتر نورواکونومیکس

اساس مطالعه نورواکونومیکس، نیاز به پرکردن شکاف‌ های خاص در نظریه ‌های اقتصادی مرسوم است. تصمیم‌ گیری اقتصادی، بر اساس نظریه انتخاب منطقی، نشان می دهد که سرمایه‌ گذاران به طور عینی خطر احتمالی (ریسک) را ارزیابی می کنند و به منطقی ترین واکنش را نشان می دهند اما در این رویکرد کارکرد درونیِ ذهنِ تصمیم‌ گیرنده، مانند جعبه سیاهی در نظر گرفته می‌شود که فراتر از محدوده پژوهش‌های اقتصادی است. البته اقتصاد رفتاری با به کار بردن بینش های روان‌شناختی در مواردی که به نظر نمی‌رسد افراد از نظریه انتخاب منطقی اقتصادی پیروی کنند، این مانع را شکسته است و درون این جعبه سیاه را بررسی می کند.

نورواکونومیکس با مطالعه روابط بین تصمیم های اقتصادی و پدیده های قابل ‌مشاهده در مغز حیوان ها یا انسان تلاش می کند گام بعدی را بردارد. فهم نسبت به مکانیسم هایی که محرک افراد است، می تواند به پیش‌بینی بهتر آینده اقتصاد کمک کند.

برای نمونه، زمانی رشد تداوم حباب دارایی ها و متعاقباً بحران های مالی را نشان داده است. نورواکونومیکس بینش و درکی درباره اینکه چرا انسان ها ممکن است آگاهانه در راستای بهینه ‌سازی سود و اجتناب از مشکلات مالی اقدام نکنند، ارائه می دهد. به طور معمول، احساس ها عمیقاً بر تصمیم گیری افراد تأثیر می گذارد.

مغز اغلب به ضررها بیشتر از دستاوردها واکنش نشان می دهد که این می‌تواند رفتار غیرمنطقی را تحریک کند. واکنش های هیجانی علاوه براینکه چندان بهینه نیستند، به ندرت هم با مفهوم عقلانیت سازگارند. همان‌طور که نورواکونومیکس بیشتر توسعه می یابد، این زمینه مطالعاتی، این ظرفیت را دارد که درک سازکارهای مؤثر بر تصمیم گیری را بهبود دهد.

نورواکونومیکس چیست؟ (اقتصاد عصب پایه)

زمینه های مطالعاتی برای نورواکونومیکس

اقتصاد عصب‌پایه را می توان به سه حوزه اصلی مطالعه تقسیم کرد:

  1. انتخاب بین زمانی
  2. تصمیم‌گیری اجتماعی
  3. تصمیم‌گیری تحت خطر و عدم قطعیت.

چرا نورواکونومیکس برای کسب‌وکار مفید است؟

نورواکونومیکس از طریق بررسی فرایندهای مغزی که زمینه ساز تصمیم گیری هستند به مدیریت کسب و کارها کمک می کند. برای نمونه، برای یک کسب و کار مهم است درک کند چرا مشتری‌ها محصولی را به محصول دیگر ترجیح می دهند. علاوه بر این، علوم اعصاب می تواند به روشن شدن این موضوع کمک کند که چرا رهبران کسب و کار برخی تصمیمات به خصوص را انتخاب می کنند. علوم اعصاب همچنین می تواند به یافتن پاسخ برای بسیاری از پرسش هایی که مرتبط با کسب و کار کمک کند، ازجمله «چطور می توانیم بهترین تصمیم را بگیریم؟» «چگونه می توانیم سازنده ترین بخش های مغز را شناسایی کنیم؟» و «چگونه می توانیم مغز را ترغیب کنیم که خلاق باشد؟»

چه افرادی بیشترین سود را از نورواکونومیکس می برند؟

به دست‌آوردن درک بهتری از تصمیم گیری انسانی برای همه مفید است. نورواکونومیکس عمدتاً به موقعیت هایی می پردازد که فرد باید از بین گزینه های مختلف یک انتخاب داشته باشد. مدل های اقتصاد نئوکلاسیک موجود نمی توانند به توضیح برخی رفتارهای انسانی، از جمله تصمیم های اقتصادی خاص را توضیح دهند. نورواکونومیکس با درنظرگرفتن عوامل اجتماعی، شناختی و عاطفی در تصمیم گیری اقتصادی این امکان را دارد که دقتِ نظریه های اقتصادی را بهبود دهد.

منبع
تهیه شده توسط:
کارگروه دانشجویی نورواکونومیکس
شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران
ترجمه و ویرایش متن: زهره مشکوری
ویراستار علمی: علی گلبازی مهدی‌پور

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری