ورود / ثبت نام

اطلاعات جدید و حیرت انگیز درباره‌ی اثرات نمک بر جریان خون مغز

یکی از اولین مطالعات در نوع خود، به سرپرستی محققانی از ایالت جورجیای آمریکا، اطلاعات جدید و حیرت انگیزی را درباره‌ی ارتباط بین فعالیت نورونی و جریان خون در اعماق مغز و همچنین تاثیر مصرف نمک بر مغز بیان می‌کند.

وقتی نورون­های ناحیه‌ای فعال می­شوند، معمولاً افزایش سریع جریان خون در این ناحیه مشاهده می­شود. این ارتباط تحت عنوان جفت‌شدگی عصبی-عضلانی یا پرخونی عملکردی شناخته می­شود، که از طریق اتساع عروق خونی در مغز (شریانچه‌ها) اتفاق می­افتد. اساس تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) بر مفهوم جفت‌شدگی عصبی-عضلانی است؛ متخصصان به دنبال نقاطی با جریان خون ضعیف برای تشخیص اختلالات مغزی هستند.

مطالعات قبلی محدود به نقاط سطحی مغز (برای مثال قشر مغزی) بوده­اند، و دانشمندان عمدتاً تغییرات جریان خون را در پاسخ به محرک­های حسی محیط بررسی کرده­اند (مثل تحریک دیداری یا شنیداری). اطلاعات کمی درباره‌ی استفاده از این اصول برای نواحی عمیق­تر مغز در معرض محرک­های تولید شده توسط خود بدن با عنوان سیگنال­های تحریک کننده‌ی داخلی وجود دارد.

برای مطالعه‌ی این ارتباط در نواحی عمیق مغز، یک تیم چند رشته­ای از دانشمندان به سرپرستی دکتر ژاویر استرن، استاد علوم اعصاب در ایالت جورجیا، رویکرد نوینی را توسعه داد که در آن تکنیک­های جراحی و جدیدترین روش­های تصویربرداری عصبی با هم ترکیب می­شوند. این تیم بر هیپوتالاموس متمرکز شد، که یک ناحیه‌ی عمقی مغز دخیل در عملکردهای اصلی بدن مثل نوشیدن، خوردن، تنظیم دمای بدن و تولید مثل است. این مطالعه، به بررسی این موضوع پرداخت که جریان خون هیپوتالاموس چگونه در پاسخ به جذب نمک تغییر می­کند.

استرن اظهار داشت: «ما نمک را به این دلیل انتخاب کردیم که بدن باید به دقت سطوح سدیم را کنترل کند. ما حتی سلول­های خاصی داشتیم که میزان نمک موجود در خون را شناسایی می­کنند. وقتی غذای شور می­خورید، مغز آن را احساس کرده و ساز و کارهای جبران کننده را فعالسازی می­کند تا سطوح سدیم کاهش پیدا کنند.»

بدن این کار را تا حدی با فعالسازی نورون­های تحریک کننده‌ی آزادسازی وازوپرسین انجام می­دهد، که یک هورمون ضد ادرار و دارای نقش کلیدی در حفظ غلظت مناسب نمک است. در مقایسه با مطالعات قبلی که ارتباط مثبت بین فعالیت نورونی و افزایش جریان خون را نشان دادند، این محققان کاهش جریان خون را با فعالسازی نورون­ها در هیپوتالاموس مشاهده کردند.

به گفته‌ی استرن: «این نتایج حیرت انگیز هستند، زیرا ما شاهد انقباض عروق بودیم، که دقیقاً برعکس آن چیزی است که در قشر در پاسخ به محرک حسی توصیف شده است. کاهش جریان خون عمدتا در بیماری­هایی مثل آلزایمر، سکته یا ایسکمی در قشر مشاهده می­شود.»

این تیم چنین پدیده­ای را با عنوان «جفت‌شدگی معکوس عصبی-عضلانی» یا کاهش جریان خون با ایجاد هیپوکسی معرفی کرد. آنها تفاوت­های دیگری را نیز مشاهده کرد: در قشر، پاسخ­های عروقی به محرک­ها به صورت موضعی بوده و رقیق سازی به سرعت اتفاق می­افتد. در هیپوتالاموس، پاسخ به صورت پراکنده بود و به آرامی در یک دوره‌ی زمانی طولانی اتفاق می­افتاد.

به گفته‌ی استرن: «وقتی مقدار زیادی نمک می­خوریم، سطوح سدیم خون ما برای مدت زمان طولانی افزایش پیدا می­کنند. ما معتقدیم که هیپوکسی مکانیزمی است که سبب تقویت توانایی نورون­ها برای پاسخ به تحریک پایدار نمک شده و فعالیت آن‌ها را برای دوره‌ی طولانی حفظ می­کند.

این نتایج سوالات جالبی را درباره‌ی تاثیر احتمالی فشار خون بالا بر مغز مطرح می­کنند. عقیده بر آن است که بین 50 تا 60 درصد موارد فشار خون بالا به نمک وابسته هستند و به دلیل مصرف مقدار بیش از حد نمک ایجاد می‌شود. برنامه‌ی بعدی این تیم تحقیقاتی بررسی این مکانیزم جفت‌شدگی عصبی-عضلانی در مدل­های حیوانی است، تا مشخص شود که آیا این امر بر آسیب‌شناسی فشار خون بالای وابسته به نمک نقش دارد یا خیر؛ به علاوه، آنها امیدوارند که بتوانند از رویکرد خود برای مطالعه‌ی سایر نواحی مغزی و سایر بیماری­ها مثل افسردگی، چاقی و بیماری‌های تخریبگر عصبی استفاده کنند.

طبق گزارش استرن: «اگر شما مقدار زیادی نمک مصرف کنید، با فعالیت بالای نورون­های وازوپرسین مواجه می­شوید. این مکانیزم سبب القای هیپوکسی بیش از حد می­شود، که در آسیب بافتی در مغز نقش خواهد داشت. اگر ما بتوانیم این فرآیند را بهتر درک کنیم، اهداف جدیدی برای متوقف کردن این فعالسازی وابسته به هیپوکسی و احتمالا بهبود خروجی­های افراد با فشار بالای خون در نظر گرفته می‌­شود.»

منبع: https://scitechdaily.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری