ورود / ثبت نام

مطالعات نشان می‌دهند که سیگارهای الکترونیکی به سلول‌‌های بنیادی مغزی آسیب می‌زنند

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، دریافته است که سیگارهای الکترونیکی ، که معمولا توسط جوانان و زنان باردار استفاده می‌شوند، یک پاسخ استرس در سلول‌‌های بنیادی عصبی ایجاد می‌کنند.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، دریافته است که سیگارهای الکترونیکی ، که معمولا توسط جوانان و زنان باردار استفاده می‌شوند، یک پاسخ استرس در سلول‌‌های بنیادی عصبی ایجاد می‌کنند. این سلول‌‌ها از حیاتی‌ترین سلول‌‌های موجود در مغز به شمار می‌روند.

سلول‌‌های بنیادی که در کل دوره‌ی حیات موجودات حاضر هستند، به سلول‌‌های اختصاصی با عملکرد مشخص تمایز پیدا می‌کنند، مانند سلول‌‌های مغزی، سلول‌‌های خونی و یا سلول‌‌های استخوانی. این سلول‌‌ها که نسبت به سلول‌‌های تمایز یافته، حساسیت بیشتری نسبت به استرس دارند، می‌توانند مدلی برای مطالعه‌ی تغییرات سلول‌‌ها در قرار گرفتن در معرض سموم، مانند دود سیگار، فراهم کنند.

سیگارهای الکترونیکی، ابزارهای انتقال نیکوتین هستند که با استفاده از گرما نیکوتین و مواد شیمیایی طعم دهنده را به آئروسل تبدیل می‌کنند. محققان هنوز نمی‌دانند که مواد شیمیایی موجود در سیگارهای الکترونیکی چگونه بر سلول‌‌های بنیادی اثر می‌گذارند، به ویژه اثر گذاری آن روی میتوکندری.

با استفاده از سلول‌‌های بنیادی کشت شده‌ی موش، محققان مکانیزم زیربنای مسمومیت ایجاد شده در سلول‌‌های بنیادی توسط سیگارهای الکترونیکی را شناسایی کردند. این مکانیزم با عنوان‌‌هایپرفیوژن میتوکندریایی القا شده توسط استرس یا SIMH شناخته می‌شود.

Prue Talbot، استاد گروه زیست شناسی سلولی مولکولی سیستمی دانشگاه ریورساید کالیفرنیا، می‌گوید: SIMH یک پاسخ محافظت کننده و مربوط به بقاء می‌باشد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که قرار گرفتن سلول‌‌های بنیادی در معرض مایعات الکترونیکی، آئروسل‌‌ها و یا نیکوتین، پاسخی ایجاد می‌کند که در نهایت به SIMH ختم می‌شود.

Atena Zahedi، نویسنده ی ارشد مقاله، که مدرک دکترای مهندسی زیستی خود را امسال دریافت کرده، می‌گوید: اگرچه در اصل سیگارهای الکترونیکی به عنوان سیگاری با مضرات کمتر به عموم معرفی شدند، اما بی ضرر نیستند. حتی قرار گرفتن سلول‌‌های بنیادی در معرض این مواد به صورت کوتاه مدت نیز می‌تواند سلول‌‌ها را به گونه‌ای تحت استرس قرار دهد که در نهایت به مرگ سلولی یا بیماری منجر شود. مشاهدات ما احتمالا شامل همه محصولات حاوی نیکوتین می‌شود.

زاهدی، فلوشیب فوق دکترای سال 2019-2020، توضیح می‌دهد که در طی SIMH، میتوکندری‌‌های گرد دانه دار، به یکدیگر متصل شده و شبکه‌ای بزرگ و طولانی تشکیل می‌دهند تا یکدیگر را نجات دهند. این فرآیند باعث می‌شود که میتوکندری‌‌ها در برابر تجزیه شدن مقاوم‌تر شوند.

زاهدی می‌گوید: سطوح بالای نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی به جریان نیکوتینی در گیرنده‌‌های خاصی در غشای سلول‌‌های بنیادی عصبی منجر می‌شود. نیکوتین به این گیرنده‌‌ها متصل شده، و باعث باز شدن دریچه‌ی آن‌‌ها می‌شود. کلسیم و دیگر یون‌‌ها به درون سلول جریان می‌یابند و در نهایت یک اضافه بار کلسیمی در میتوکندری ایجاد می‌شود.

زاهدی توضیح می‌دهد که وجود کلسیم زیاد در میتوکندری مضر است. میتوکندری در نتیجه‌ی این اضافه بار کلسیمی ورم کرده، و ساختار و عملکردش تغییر می‌کند. همچنین احتمال دارد که این میتوکندری‌‌ها پاره شده و مولکول‌‌های کشنده وارد سلول شده و به مرگ سلولی منجر شوند.

زاهدی می‌گوید: اگر استرس نیکوتینی ادامه یابد، SIMH تخریب شده، سلول بنیادی عصبی آسیب می‌بیند و در نهایت می‌میرد. اگر این اتفاق رخ دهد، دیگر سلول‌‌های تمایزیافته‌ای (مانند آستروسیت‌‌ها و نورون‌‌ها) تولید نخواهند شد.

زاهدی اضافه می‌کند که میتوکندری سلول بنیادی که آسیب دیده باشد، می‌تواند به پیری سرعت ببخشد، و به بیماری‌‌های نورودژنراتیو منجر شود. سلول‌‌های بنیادی عصبی می‌توانند به وسیله‌ی مسیرهای بویایی در معرض نیکوتین قرار بگیرند. این مواد از طریق مسیرهای بویایی به مغز می‌رسند.

تالبوت و زاهدی تاکید می‌کنند که افراد جوان و زنان باردار باید به طور خاص به نتایج این مطالعه توجه کنند.

تالبوت می‌گوید: مغز آن‌‌ها در یک مرحله‌ی بحرانی از رشد و توسعه قرار دارد. قرار گرفتن در معرض نیکوتین در دوره‌ی بلوغ و جنینی، می‌تواند از طرق مختلف مغز را تحت تاثیر قرار دهد که ممکن است در نهایت منجر به نقصان حافظه، یادگیری، و عملکرد شناختی شوند. علاوه بر این، اعتیاد به نیکوتین در جوانی یک نگرانی بزرگ در جامعه محسوب می‌شود. تاکید بر این نکته اهمیت دارد که نیکوتین عامل آسیب به سلول‌‌های بنیادی عصبی و میتوکندری آن‌‌ها می‌باشد. ما باید نگران این امر باشیم، چرا که نیکوتین به طور عمده در سیگارهای الکترونیکی و مایعات پرکننده‌ی آن‌‌ها وجود دارد.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری