ورود / ثبت نام

MRI نشان می‌هد که اوتیسم، تغییرات قابل توجهی در ماده سفید مغز ایجاد می‌کند.

محققان در دانشگاه یل با تحلیل داده‌های نوعی MRI ویژه، تغییرات قابل توجهی را در ریزساختار جسم سفید مغز در نوجوانان و بزرگسالان جوان با اختلالات طیف اوتیسم (ASD) در مقایسه با گروه شاهد نشان دادند. این تغییرات در ناحیه ای که به ارتباط بین دو نیمکره‌ی مغزی کمک می کند، مشهودتر بود.

به گفته‌ی کلارا وبر، از دانشکده‌ی پزشکی یل: «از هر ۶۸ کودک در آمریکا، ۱ کودک تحت تاثیر اوتیسم است، اما علائم آن‌ها تنوع و شدت بالایی دارند، بنابراین تشخیص زودهنگام و پایش پاسخ به درمان بسیار دشوار خواهد بود. هدف ما یافتن نشانگرهای زیستی در تصویربرداری عصبی است که به طور بالقوه به تشخیص و برنامه ریزی درمان کمک کنند.»

محققان اسکن­های مغزی تصویربرداری تنسور پخشی (DTI)، نوعی تصویربرداری MRI را از مجموعه داده‌ی بزرگی از بیماران بین سنین ۶ ماه تا ۵۰ سال بررسی کردند. DTI یک تکنیک است که اتصالات مغزی را با تشخیص چگونگی حرکت آب در مسیرهای جسم سفید می­سنجد. مولکول­های آب در مغز بسته به یکنواختی، ساختار و حضور موانع به نحو متفاوتی پخش می­شوند.

به گفته‌ی وبر: «اگر جسم خاکستری را یک کامپیوتر در نظر بگیرید، جسم سفید مثل کابل است. DTI به ما کمک می­کند تا نحوه‌ی اتصال و سلامت این کابل­ها را ارزیابی کنیم.»

برای این مطالعه، داده­های بالینی و DTI از 583 بیمار از چهار مطالعه‌ی انجام شده روی جمعیت­های مختلف بیماران تجزیه و تحلیل شدند: نوزادان – 34 مورد مبتلا به ASD و 121 نفر در گروه شاهد (34% دختر، سن میانه 7 ماه)؛ کودکان نوپا – 57 نفر مبتلا به ASD و 45 نفر در گروه شاهد (27% دختر؛ سن میانه 32 ماه)؛ نوجوانان – 106 نفر مبتلا به ASD و 124 نفر در گروه شاهد (49% دختر، سن میانه 158 ماه)؛ و بزرگسالان جوان – 67 نفر مبتلا به ASD و 29 نفر در گروه شاهد (1% دختر، سن میانه 230 ماه).

به گفته‌ی وبر: «یکی از نقاط قوت مطالعه‌ی ما آن است که به محدوده‌ی گسترده‌­ای از گروه­های سنی توجه داشتیم، نه فقط کودکان مدرسه­‌ای».

برای ارزیابی اثرات سن و تشخیص ASD بر ریزساختار جسم سفید، تیم پژوهش ناهمسانگردی بخش به بخش، ضریب پخش میانگین و نقشه‌­های ضریب پخش شعاعی را با استفاده از داده‌­هایی از چهار مطالعه بررسی کرد.

ناهمسانگردی بخش به بخش میزان محدودیت پخش آب در یک جهت را نشان می­دهد. مقدار صفر بدان معناست که این پخش در همه‌ی جهت­ها محدود است. مقدار ۱ بدان معناست که پخش فقط در یک جهت اتفاق می­افتد. ضریب پخش میانگین تحرک کلی مولکول­های آب را نشان می­دهد، که منعکس کننده‌ی نحوه‌ی تراکم سلول­ها در کنار یکدیگر است. ضریب پخش شعاعی میزان پخش آب عمود بر مسیر جسم سفید را نشان می­دهد.

وبر اشاره کرد: «وقتی یکپارچگی جسم سفید دچار اختلال شود، آب بیشتری در جهت عمودی پخش خواهد شد، و این به معنای پخش شعاعی بیشتر است.»

نتیجه‌ی کلیدی این تجزیه و تحلیل کاهش ناهمسانگردی بخش به بخش در مسیرهای فوقانی/میانی جسم پنبه­ای در نوجوانان و بزرگسالان جوان مبتلا به ASD در مقایسه با افرادی در گروه شاهد بود. جسم پنبه‌­ای یک دسته‌ی ضخیم از فیبرهای عصبی است که دو سمت مغز را به هم متصل کرده و سبب برقراری ارتباط بین آنها می­شود. افزایش متناظر در ضریب پخش میانگین مرتبط با ASD و ضریب پخش شعاعی در بزرگسالان جوان مشاهده شد.

به گفته‌ی وبر: «در نوجوانان، ما شاهد اثر معنادار طیف اوتیسم بودیم. در بزرگسالان، این اثر برجسته‌­تر بود. نتایج ما ایده‌ی اختلال اتصالات مغزی در طیف اوتیسم را تایید می­کنند، به خصوص در مسیرهایی که دو نیمکره را به هم متصل می­کنند.»

هیچ کاهشی در ناهمسانگردی در همان مسیرها در کودکان نوپا و نوزادان ASD در مقایسه با گروه شاهد مشاهده نشد.

محققان امیدوارند که این نتایج به بهبود تشخیص اولیه‌ی ASD کمک کرده و نشانگرهای زیستی عینی را برای پایش پاسخ به درمان فراهم کنند

به گفته‌ی وبر: «ما باید نشانگرهای زیستی عینی را برای این اختلال بیابیم، که در زمینه­‌های بالینی قابل استفاده است.»

منبع: 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری