ورود / ثبت نام

دانشمندان تغییرات اعتقادی افراد را، مرتبط با دوپامین در مغز مشاهده کرده‌اند

برای اولین بار، دانشمندان قادر بودند که فعالیت مغزی را هنگامی که افراد اعتقادات کوتاه مدت خود را تغییر می‌دادند، تصویربرداری کرده و این فعالیت مغزی را به عملکرد دوپامین در مغز مربوط سازند.

برای اولین بار، دانشمندان قادر بودند که فعالیت مغزی را هنگامی که افراد اعتقادات کوتاه مدت خود را تغییر می‌دادند، تصویربرداری کرده و این فعالیت مغزی را به عملکرد دوپامین در مغز مربوط سازند. دانشمندان بریتانیایی فعالیت مغزی افراد را هنگامی که اعتقادات ساده خود را درباره دلایل برخی ادراکات تغییر می‌دادند، نظارت کردند.

یکی از چالش برانگیزترین مشکلاتی که مغز حل می‌کند، ارائه کردن دقیق محیط خارجی (از اعتقادات پیرامون آن) و به روز رسانی این نمایش‌ها در قالب شواهد حسی جدید است. مطالعات قبلی، خصوصا در جوندگان، نشان داده است که انتقال دهنده‌ی عصبی دوپامین، ممکن است در این پروسه دخیل باشد، با این حال هیچ مدرک مستقیمی دال بر وجود چنین رابطه‌ای در انسان‌ها به دست نیامده بود، که بخشی از آن به دلیل دشواری اندازه‌گیری عملکرد دوپامین در مغز انسان می‌باشد.

دانشمندان بریتانیایی افراد داوطلب سالم را تحت اسکن‌های مغزی قرار دادند، در حالی که افراد به انجام اعمال خاصی می‌پرداختند که مربوط به بروزرسانی و تغییر اعتقادات آن‌ها درباره محیط می‌شد. همانطور که رهبر گروه تحقیقاتی، Mattew Nour می‌گوید: " ما با توجه به اطلاعاتی که از حواس خود دریافت می‌کنیم، اعتقاداتی را در رابطه با دنیا برای خود ایجاد می‌کنیم. هنگامی که ادراک حسی ما، مارا شگفت زده می‌کند، می‌تواند نشان دهنده‌ی این باشد که دنیا تغییر کرده است، و همین می‌تواند باعث شود که ما اعتقاداتمان را بروز رسانی کنیم. برای مثال، هنگامی که به ما گفته می‌شود هوای بیرون آفتابی است، و سپس صدای قطرات باران را می‌شنویم، ما اعتقادات خود را تغییر می‌دهیم. ما می‌توانیم از تصویربرداری عملکردی مغز برای بررسی اتفاقات رخ داده در مغز، هنگامی که افراد اعتقادات خود را به این صورت تغییر می‌دهند، استفاده کنیم."

تیم تحقیقاتی، از fMRI برای اندازه گیری تغییرات فعالیت مغزی استفاده کردند، و همچنین با استفاده از اسکن‌های PET میزان عملکرد سیستم دوپامین مغز را نیز همزمان اندازه گرفتند تا بتوانند این فعالیت‌های مغزی را به عملکرد دوپامین مرتبط سازند.

متیو نور ادامه می‌دهد:"ما دریافتیم که دو قسمت حیاتی از سیستم دوپامین (مغز میانی و استریاتوم) هنگامی که فرد اعتقادات خود را بروزرسانی می‌کند، بیشتر فعال هستند، و این فعالیت افزایش یافته، به میزان عملکرد دوپامین در این نواحی مرتبط است."

در حالی که مطالعات گذشته ارتباط عملکرد دوپامین با فرآیند یادگیری، با استفاده از فرآیند پاداش‌دهی را نشان داده بودند، مطالعه‌ی اخیر اولین پژوهشی است که نقش دوپامین را به صورت مستقیم در بروزرسانی اعتقادات در انسان نشان می‌دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه عملکرد دوپامین مغزی ممکن است نقشی در بروزرسانی اعتقادات ما داشته باشد، و در نتیجه به ما کمک کند که درک کنیم چگونه اعتقادات غیرطبیعی ممکن است به صورت برخی بیماری‌ها و اختلالات و حتی در زندگی روزانه‌ی ما، ظهور پیدا کنند.

پروفسور Kamilla Miskowiak در این رابطه می‌گوید:" در اختلالات روانپزشکی مانند اسکیزوفرنی، به نظر می‌رسد که مشکلاتی در حوزه‌ی بروزرسانی اعتقادات فرد درباره‌ی دنیای اطرافش، در برخی نشانه‌های روانی بیماران (مانند توهم) دخیل هستند. در نتیجه یافته‌های این مطالعه درک ما از چگونگی اثرگذاری اختلال در تنظیم دوپامین در این بیماری‌ها برای ایجاد نشانه‌های بیماری را بهبود خواهد بخشید و به ما نشان خواهد داد که چرا درمان‌های شامل دوپامین، این نشانه‌ها را تضعیف می‌کنند."

منبع: مدیکال اکسپرس

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری