ورود / ثبت نام

دانشمندان ناحیه‌ای از مغز را کشف کرده‌اند که می‌توان برای درمان بیماران اسکیزوفرنیکی که «توهم شنیداری» دارند آن را مورد هدف قرار داد.

دانشمندان برای اولین بار به طور دقیق ناحیه‌ای از مغز را شناسایی کرده و مورد هدف قرار داده‌اند که مرتبط است با «توهم شنیداری» که توسط بیماران اسکیزوفرنیک تجربه می‌شود.

دانشمندان برای اولین بار به طور دقیق ناحیه‌ای از مغز را شناسایی کرده و مورد هدف قرار داده‌اند که مرتبط است با «توهم شنیداری» که توسط بیماران اسکیزوفرنیک تجربه می‌شود. آن‌ها موفق شده‌اند در یک آزمایش کنترل شده نشان دهند که هدف گرفتن این ناحیه با پالس‌های مغناطیسی می‌تواند این عارضه را در برخی بیماران بهبود بخشد. این مطالعه‌ی کلینیکی جدید در کنفرانس ECNP در پاریس روز دوشنبه پنجم سپتامبر ارائه شد٬ که در ژورنال Schizophrenia Bulletin نیز منتشر خواهد شد.

پروفسور Sonia Dollfus (دانشگاه کن٬ CHU فرانسه) محقق ارشد این پروژه می‌گوید: «این اولین آزمایش کنترل شده‌ای است که یک ناحیه تعریف شده در آناتومی مغز را مشخص می‌سازد که در آن پالس‌های مغناطیسی با فرکانس بالا می‌توانند باعث بهبود توهم شنیداری شوند».

اسکیزوفرنی یک مشکل طولانی مدت جدی در سلامت ذهن است. افرادی که دچار اسکیزوفرنی هستند یک سری نشانه را تجربه می‌کنند که می‌تواند شامل توهم٬ افکار پریشانی و وهم و خیال باشد. یکی از شناخته شده‌ترین علائم آن٬ شنیدن صدا است که به آن توهم کلامی شنیداری (AVH) نیز می‌گویند٬ که حدود ۷۰٪ افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند آن را بالاخره تجربه می‌کنند. این صداها می‌توانند به طرق مختلف و با مشخصات متفاوت شنیده‌ شوند٬ برای مثال به صورت صدای درونی یا خارجی٬ دوستانه یا خصمانه٬ پیوسته یا گهگاه.

تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای یا (TMS) یک راه پیشنهادی برای درمان توهم شنیداری در اسکیزوفرنی است. TMS از ارسال پالس‌های مغناطیسی به مغز استفاده می‌کند و نشان داده شده که می‌تواند در چندین اختلال روانی موثر واقع شود. گرچه برای اثبات این که TMS می‌تواند باعث بهبود افرادی که از AVH رنج می‌برند گردد٬ کمبود آزمایش‌های کلینیکی وجود دارد.

تیم تحقیقاتی فرانسوی با ۲۶ بیمار که واقعا درمان TMS‌ دریافت می‌کردند و ۳۳ بیمار که به عنوان گروه کنترل٬ درمان ساختگی (پلاسیبو) دریافت می‌کردند٬ کار کرد. محققان با بیماران از طریق یک پروتکل استاندارد یعنی - طراز رتبه بندی توهم شنیداری- مصاحبه کردند که بیشتر مشخصات صداهایی که می‌شنیدند را معلوم می‌کرد. بیمارانی که درمان می‌شدند طی دو روز٬ در هر روز دو بار و هر بار یک سری پالس‌های فرکانس بالای مغناطیسی ۲۰ هرتزی دریافت می‌کردند. با استفاده از تصویر برداری تشدید مغناطیسی (MRI) پالس‌ها به سمت یک ناحیه خاص از لوب تمپورال هدایت شدند که این لوب با زبان ارتباط دارد (ناحیه‌ی دقیق محل تقاطع تصویر شاخه‌ی صعودی سالکوس طرفی چپ و سالکوس فوقانی تمپورال است).

بعد از دو هفته بیماران دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند. محققان دریافتند که ۳۴/۶٪ از بیمارانی که از طریق TMS درمان شده بودند پاسخ قابل توجهی نشان می‌دادند٬ در حالی که فقط ۹/۱٪ از بیماران گروه درمان ساختگی پاسخ داشتند (پاسخ قابل توجه به صورت کاهش بیش از ۳۰ درصدی در نمره‌ی طراز رتبه بندی توهم شنیداری٫ تعریف شده بود).

پروفسور Sonia Dollfus گفت: «توهم کلامی شنیداری٬ یا «صدا شنیدن» می‌تواند یک علامت مشوش کننده از اسکیزوفرنی باشد٬ هم برای خود بیمار و هم برای اطرافیان او. این اولین آزمایش کنترل‌شده است که نشان دهنده‌ی بهبود در این بیماران از طریق هدف قرار دادن ناحیه‌ی خاصی از مغز توسط TMS فرکانس بالا می‌باشد. این موضوع به دو معنی است: اول اینکه به نظر می‌رسد می‌توانیم تا حدودی با اطمینان بگوییم که ناحیه‌ای از آناتومی مغز را که با توهم کلامی شنیداری در بیماری اسکیزوفرنی ارتباط دارد یافته‌ایم. دوم ما نشان دادیم که درمان از طریق TMS فرکانس بالا حداقل در بعضی بیماران باعث تغییر می‌گردد٬ اگرچه برای اینکه دریابیم آیا TMS بهترین راه برای درمان این بیماران در دراز مدت می‌باشد یا نه هنوز راه درازی در پیش است».

پروفسور Andreas Meyer (موسسه‌ی مرکزی سلامت روانی ٬ لیندنبرگ٬ منهایم)٬ عضو برد اجرایی ECNP با اظهار نظر در این باره بیان کرد: «این کار در ادامه‌ی مطالعات قبلی که نشان داده‌اند فعالیت شدید در زیربخش‌های لوب تمپورال نقشی اساسی در تولید توهمات شنیداری در بیماران اسکیزوفرنی دارد٬ صورت گرفته است. برای اینکه این مطالعه به درمان تبدیل شود٬ انجام آزمایش‌های کنترل شده مانند آزمایشی که Dollfus و همکاران او انجام داده‌اند٬ اهمیت دارد. با اینکه نرخ پاسخ به آن متوسط بوده است اما TMS یک درمان مورد استقبال اضافه شده به مجموعه درمانی است٬ خصوصا برای بیمارانی که به دارو پاسخ نمی‌دهند».

منبع: www.sciencedaily.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری