ورود / ثبت نام

محققان موفق به ایجاد نقشه‌ای شدند که چگونگی انتشار بیماری آلزایمر در مغز را نشان می‌دهد

با سرمایه گذاری روی پیشرفت‌های جدید در حوزه‌ی تصویربرداری عصبی و بیومارکرهای ژنتیکی، محققان قادر گشتند که یک مسیر مشخص برای تجمع آمیلویید‌های تاو و بتا در مغز، در طی زمان، بیابند.

با سرمایه گذاری روی پیشرفت‌های جدید در حوزه‌ی تصویربرداری عصبی و بیومارکرهای ژنتیکی، محققان قادر گشتند که یک مسیر مشخص برای تجمع آمیلویید‌های تاو و بتا در مغز، در طی زمان، بیابند. محققان که توسط NIA پشتیبانی می‌شدند، همچنین دریافتند که الگوی تجمع آمیلوئید‌های تاو و بتا به پروفایل ژنتیکی خاص افراد وابسته است. این امر درک بهتری از ریسک ابتلا به آلزایمر به ما می‌دهد و همچنین مسیرهای جدیدی برای تشخیص و کنترل بیماری را برای ما فراهم می‌کند.

فناوری‌های اثبات شده به ما این امکان را می‌دهند که چگونگی انتشار آمیلوئیدهای تا و بتا در مغز، با یک الگوی مشخص را به صورت متمرکز و در کنارهم مقایسه کنیم. با استفاده از این فناوری، محققان قادر بودند نکات مهمی را به ما نشان دهند از اینکه چگونه مغز، حتی در بیماری، یک شبکه‌ی پویا و پیچیده از مدارها و ارتباطات را دنبال می‌کند. نتایج این پژوهش در مجله‌ی Nature Medicine اکتبر ۲۰۱۸ گزارش شده است.

این تیم تحقیقاتی از داده‌های مربوط به مطالعات پیری مغزی‌ هاروارد و اطلس مغزی انسانی Allen استفاده کرده بود.

در یک مغز مبتلا به آلزایمر، رسوب‌های غیرطبیعی آمیلوئید‌های تاو و بتا، به صورت تصادفی ظاهر نمی‌شوند، بلکه یک توزیع فضایی خاص را نشان می‌دهند که شبکه‌های عصبی متصل موجود در مغز را دنبال می‌کند. برای درک بهتر از چگونگی برهمکنش آمیلوئیدهای تاو و بتا با یکدیگر، محققان نگاه دقیق‌تری به شبکه‌های مغزی سه بعدی و نقشه‌های ژنی انداختند و دریافتند که هردو آمیلوئید تاو و بتا به ژن‌های متناظر با متابولیسم لیپیدها مرتبط هستند، و ژن APOE E4 (که یک ریسک فاکتور برای بیماری آلزایمر به شمار می‌آید) نقش اساسی در ارتباطات این شبکه‌های ژنتیکی ایفا می‌کند.

محققان پس زمینه‌های ژنتیکی مشترکی برای عملکرد غیر طبیعی هردوی این پروتئین‌ها پیدا کرده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که علاوه بر APOE، دیگر انواع مسیرهای ژنتیکی مشترک بین آمیلوئید‌های تاو و بتا می‌توانند جرقه‌ای باشند برای تجمع این پروتئین‌ها. این مطالعه همچنین نشان داد که انتشار تاو به پروفایل ژنتیکی مرتبط با آکسون‌ها مرتبط بوده، در حالی که پخش شدن آمیلوئید‌های بتا مربوط به پروفایل‌های ژنتیکی مرتبط با دندریت بوده است.

محققان امیدوارند این مفاهیم تازه در مورد الگوی توزیع آمیلوئید‌های بتا و تاو بتواند با پروفایل‌های ژنتیکی افراد ترکیب شود تا بتوان رویکردهای دقیق پزشکی برای بهبود تشخیص، نظارت و درمان بیماری آلزایمر ایجاد کرد.

برای مشاهده‌ی ویدئوی علمی چگونگی تأثیر آلزایمر بر مغز، اینجا کلیک کنید.

منبع: پایگاه خبری NIH

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری