ورود / ثبت نام

مشاهده زنده‌ی سیگنال fMRI، سندروم تورت را درمان می‌کند

سندروم تورت (Tourette Syndrome) که با تیک‌های حرکتی و صوتی شناخته می‌شود، یک اختلال رشد عصبی است که نوجوانان بسیاری را مبتلا می‌کند.

سندروم تورت (Tourette Syndrome) که با تیک‌های حرکتی و صوتی شناخته می‌شود، یک اختلال رشد عصبی است که نوجوانان بسیاری را مبتلا می‌کند. در مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه ییل انجام شد، به نوجوانان مبتلا به سندروم تورت آموزش داده شد تیک‌های خود را به کمک روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی که فعالیت مغزشان را به صورت همزمان نشان می‌داد، کنترل کنند. این مقاله در نشریه Biological Psychiatry منتشر شده است.

میشل هامسون، نویسنده ارشد و استادیار گروه رادیولوژی و زیست پزشکی گفت: "این مطالعه از نوروفیدبک تصویربرداری تشدید مغناطیسی (rt-fMRI-NF) استفاده کرده است، که یک تکنیک نسبتاً جدید با پتانسیل بسیار خوبی برای درمان اختلالات عصبی است. همچنین یک مداخله براساس علوم اعصاب و به صورت غیر تهاجمی محسوب می‌شود که برای آموزش عملکرد مغز در جهت دستیابی به الگوهای سالم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد."

اگرچه محققان ابزار بالینی این روش را در معالجه بیماری از افسردگی گرفته تا بیماری پارکینسون کاوش کرده‌اند، اما این مطالعه اولین بار است که به عنوان یک مداخله بالینی برای سندروم تورت مورد آزمایش قرار گرفته است.

در این مطالعه از مشارکت نوجوانان بین سنین 11 تا 19 سال که به سندروم تورت مبتلا بودند و شدت خاصی از تیک عصبی را داشتند، استفاده شده است. شدت تیک‌ها با استفاده از مقیاس جهانی شدت تیک ییل (Yale Global Tic Severity Scale) اندازه گیری شد. آزمودنی‌ها وظیفه داشتند فعالیت قشر حرکتی مکمل (supplementary motor area) خود که مرتبط با تیک در سندروم تورت است را با استفاده از نموداری که به صورت همزمان فعالیت مغزشان را نشان می‌داد، افزایش یا کاهش دهند. محققان در مقایسه با گروه کنترل، کاهش معنی‌دار تیک را در طول آزمایش مشاهده کردند که احتمال مفید بودن نوروفیدبک برای درمان تیک را نشان می‌دهد.

دنیس سوخودولسکی، نویسنده و استاد دانشگاه در مرکز مطالعات کودک ییل گفت: "در حال حاضر درمان‌های موجود در مورد علائم موجود در سندروم تورت شامل رفتار درمانی و داروهای درمانی است، ولی این روش‌ها برای همه بیماران مفید نیستند. این اولین مطالعه در نوع خود است که نشان می‌دهد rt-fMRI-NF به عنوان درمانی برای سندروم تورت مفید است."

محققان گفتند که این یک مطالعه مقدماتی با حجم نمونه کوچک بود، اما نتایج امیدوار کننده آن باید مشوق تحقیقات بیشتر در آینده باشد.

منبع: sciencedaily

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

هانی
هانی
3 سال پیش

سلام من ی ماه متوجه شدم ک پاهام خود ب خود تکون میخورن و بعد تیک تر سرم و ابروهام و دستام بوجود اومد و هی دارم تکون میخورم در مواقعی به خودم مشت میزنم یا خیلی کم کلمات بی ربط میگم مثلن فش میدم یا چیزی میگم،ایا سندروم تورته؟؟؟لطفا جواب بدید

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری