ورود / ثبت نام

روش جدید مبتنی بر PET، کلاف¬های پروتئینی را پس از آسیب خارجی مغزی به تصویر می‌کشد

گروهی از محققان UK و سوئد از تصویربرداری فلورتاوسیپیر متحرک استفاده کردند تا نشان دهند آسیب خارجی مغزی (TBI) متوسط تا شدید می‌تواند منجر به بروز نشانه‌های تجمع پروتئین تخریب کننده‌ی اعصاب (تائو) و افت شناختی شود.

گروهی از محققان UK و سوئد از تصویربرداری فلورتاوسیپیر متحرک استفاده کردند تا نشان دهند آسیب خارجی مغزی (TBI) متوسط تا شدید می‌تواند منجر به بروز نشانه‌های تجمع پروتئین تخریب کننده‌ی اعصاب (تائو) و افت شناختی شود.

محققان متوجه شدند که پروتئین تائو به طور قابل توجهی در مناطق مغزی مرتبط با بازشناسی اشیا تجمع می‌یابد.

نویسندگان این مطالعه بیان کردند:«توانایی تشخیص پاتولوژی تائو در بدن پس از TBI، اهمیت زیادی برای تشخیص و پیش بینی نتایج بالینی دارد. همچنین احتمالا به انتخاب و طبقه بندی بیمار برای آزمایش‌های درمانی آینده که تائو را مورد هدف قرار می‌دهند، کمک خواهد کرد».

اخیرا نشان داده شده بود که فلورتاوسیپیر (رادیوداروی Avid) به کلاف¬های نوروفیبریل تائو موجود در بافت مغزی بیماران آلزایمر پس از مرگ متصل می‌شود. همچنین تجمع‌هایی در نواحی مغزی مرتبط با انسفالوپاتی آسیب‌های خارجی مزمن (CTE) در بازیکنان حرفه‌ای فوتبال که آسیب‌های متعدد به سر را تجربه کرده‌اند، نشان داده شده است.

همچنین تجمع تائو پس از یک TBI رخ می‌دهد، گورگوراپیتس و همکارانش اشاره کردند:«در بررسی مغز پس از مرگ حدود یک سوم بیماران TBI کلاف¬های فراوان و گسترده از نوروفیبریل یافت شده است».

آنچه تا به امروز ناشناخته باقی مانده است نقش تصویربرداری PET با استفاده از فلورتاوسیپیر در کمّی سازی تجمع تائو سال‌ها پس از یک TBI است، و اینکه این آسیب چه میزان ممکن است سلامت بیمار را تحت تاثیر قرار دهد؟

محققان برای پاسخ به این سوال ۲۱ بیمار (میانگین سن ۴۹ سال، دامنه سنی ۲۹ تا ۷۲) با یک TBI متوسط تا شدید را بررسی کردند. با بررسی صدمات آن‌ها مشخص شد که این صدمات در میانگین ۳۲ سال رخ داده بودند و حوادث رانندگی (۸۹٪) در درجه اول قرار داشتند. با هدف مقایسه، ۱۱ گروه که ازنظر سن و ویژگی‌های جمعیتی با گروه کنترل مطابقت داشتند، در این مطالعه قرار گرفتند.

تمامی شرکت کنندگان به مدت ۹۰ دقیقه تحت تصویربرداری متحرک PET با میانگین تزریق درون وریدی (250 مگابکرل) فلورتاوسیپیر، و تصویربرداری ساختاری تانسور انتشار تشدید مغناطیسی (DTI-MRI) سه تسلا برای ارزیابی بی‌نقصی ماده سفید از طریق ناهمگونی نسبی (fractional anisotropy)، قرار گرفتند.

ارزیابی‌های بیشتر شاخص گلاسکو که عملکرد مغز را پس از آسیب با مقیاس ۱ (مغز مرده) تا ۸ (بهبودی مطلوب) اندازه گیری می‌کند، و آزمون کوچک مقیاس سنجش حالت روانی (MMSE) را شامل می‌شد. نمره‌ی MMSE پایین‌تر از ۱۲ به عنوان دمانس شدید درنظر گرفته می‌شود، درحالی که نمره‌ی بالاتر از ۲۴ بهنجار است.

سپس محققان بیماران TBI را به دو گروه تقسیم کردند: زیرگروهی از افراد با عنوان «ناتوان» با شاخص GOS-E ۶ یا پایینتر و زیرگروهی با عنوان «بهبودی مطلوب» با شاخص بالاتر از 6. داده‌های طولی ۱۵ بیمار TBI با میانگین ۱۷ سال، پیش از ارزیابی‌های بالینی در دسترس بود.

تصاویر فلورتاوسیپیر-PET نشان دادند که در بیماران TBI نسبت به گروه سالم در قشر جانبی بینایی راست، نشانگر به طور قابل توجهی بیشتر به توده‌های تائو متصل شده بود (p<0.05). به علاوه، بی نقصی قشر سفید که به وسیله ناهمگونی نسبی اندازه گیری شده بود، در بیماران TBI نسبت به گروه سالم کاهش یافته بود (P=0.04).محققان همچنین شواهدی از افت شناختی در نمرات MMSE (میانگین، -1.3؛ -0.073 نمره MMSE در سال) در زیرگروه ناتوان TBI در مقایسه با نتایج مطلوب زیرگروه TBI، که در واقع نمرات جمعی MMSE را افزایش داد (میانگین، 1; 0.058 MMSE نمره در سال) یافتند، که تفاوت آماری معناداری را میان دو زیرگروه ایجاد می‌کرد (p=0.041).

با توجه به توانایی فلورتاوسیپیر-PET در تشخیص تائو در بیماران پس از یک TBI، گورگوراپیتس و همکارانش پیشنهاد کردند که این تکنیک می‌تواند به طراحی آزمایشات بعدی که درمان تائو را هدف قرار می‌دهند، کمک کند.

منبع: Physics world

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری