ورود / ثبت نام

دست‌یابی به اولین شاهد بر توانایی حیوانات در مرور وقایع گذشته

عصب شناسان دانشگاه ایندیانا گزارش کرده‌اند که حیوانات قدرت مرور وقایع گذشته، در خاطراتشان را دارند. این کشف می‌تواند باعث بهبود توسعه داروهای جدید برای درمان آلزایمر شود.

عصب شناسان دانشگاه ایندیانا گزارش کرده‌اند که حیوانات قدرت مرور وقایع گذشته، در خاطراتشان را دارند. این کشف می‌تواند باعث بهبود توسعه داروهای جدید برای درمان آلزایمر شود.

یکی از پژوهشگران می‌گوید اینکه ما به مطالعه‌ی حافظه‌ در حیوانات علاقه‌مندیم تنها برای درک حیوانات نیست، بلکه بیشتر برای توسعه مدل‌های جدید، در انسان‌های مبتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر است.

این گروه تحقیقاتی بر روی حافظه اپیزودیک متمرکز شده است. حافظه اپیزودیک به توانایی یادآوری وقایع خاص گفته می‌شود. برای مثال، اگر کسی کلید خودرویش را گم کرده باشد، ممکن است تلاش کند تک تک قدم‌ها یا اپیزودهای پیشین از خودرو تا مکان فعلی خود را به خاطر بیاورد. توانایی مرور این وقایع به ترتیب رخ دادن را "بازپخش حافظه‌ی اپیزودیک" می‌نامند.

برای ارزیابی توانایی مرور وقایع ثبت شده در حافظه‌ي حیوانات، گروه تحقیقاتی نزدیک به یک سال روی 13 موش کار کردند. این موش‌ها یاد گرفته بودند که یک لیست حداکثر 12 تایی از رایحه‌های مختلف را به خاطر بسپارند. موش‌ها به ازای بخاطر آوردن رایحه‌ها جایزه دریافت می‌کردند.

تیم عدد مربوط به هر رایحه را قبل از هر آزمون عوض می‌کرد تا مطمئن شود موش‌ها آن‌ها را تنها بر اساس جایگاه شان در لیست بخاطر می‌آورند، نه تنها از روی خود رایحه.

پس از تمرینات لازم موش‌ها توانستند اعمال خواسته شده را تا 87 درصد به صورت صحیح به انجام برسانند. نتایج به دست آمده سند محکمی است که ثابت می‌کند حیوانات از توانایی مرور حافظه‌ی اپیزودیک استفاده کرده‌اند.

محققان همچنین تست‌هایی انجام دادند که در آن فعالیت قسمت هیپوکامپوس مغز را به صورت موقت سرکوب می‌کرد. این قسمت مسئول حافظه‌ی اپیزودیک است. آن‌ها با این کار سعی داشتند اثبات کنند که موش‌ها از این قسمت مغز خود برای انجام اعمال خواسته شده استفاده می‌کنند.

چون محققان ابزار ژنتیکی لازم برای ایجاد شرایط عصبی مشابه آلزایمر در موش‌ها را به دست آورده‌اند، بهتر است هرچه سریعتر راه‌های مطمئنی برای آزمودن توان مرور حافظه ی اپیزودیک در موش‌ها یافت شوند.

مدیر تحقیق می‌گوید: ما واقعا تلاش می‌کنیم که مرزهای مدل‌های حیوانی مربوط به حافظه را پیشرفت دهیم، تا از این طریق به چیزی مشابه آنچه در انسان برای عملکرد حافظه اتفاق می‌افتد برسیم. اگر ما به دنبال پاک کردن دنیا از آلزایمر هستیم، باید کاملا مطمئن شویم که در حال حفاظت از نوع درستی از حافظه هستیم.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری