ورود / ثبت نام

نوروفیدبک قادر است به ما در کنترل میزان موفقیت‌های آموزشی کمک کند

مغز ما از سیستم‌های فیلتر کننده‌ای برای مدیریت کارامد حجم عظیم اطلاعات ورودی به بدن، استفاده می‌کند. امواج عصبی آلفا هم در این بین جای می‌گیرند.

مغز ما از سیستم‌های فیلتر کننده‌ای برای مدیریت کارامد حجم عظیم اطلاعات ورودی به بدن، استفاده می‌کند. امواج عصبی آلفا هم در این بین جای می‌گیرند. آن‌ها کمک می‌کنند که جریان اطلاعات ورودی به بخش‌های مشخصی از مغز کاهش پیدا کند. با استفاده از تمرینات مخصوصی می‌توان این امواج را تحت تاثیر قرار داد. نتایج یک تیم تحقیقاتی در مجله‌ی Nature Communications نشان می‌دهد که افراد می‌توانند خودشان بر میزان موفقیت شان در یادگیری، اثر بگذارند.

به لطف اثرات متقابل مهارکنندگی و مهارگسیختگی بین نواحی خاصی از مغز، مغز ما می‌تواند همیشه از اینکه محرک‌های مهم در فرایند پردازش مغزی شرکت می‌کنند، مطمئن شود. امواج آلفا جریان اطلاعات در برخی نواحی مغز را کنترل می‌کنند، تا ظرفیت‌هایی برای پردازش محرک‌های جدید ایجاد شود. دکتر هوبرت دینسه می‌گوید: زمان بندی درست امواج الفا به طور قابل ملاحظه‌ای به کارایی مغز در آزمون‌های شناختی و ادراکی مرتبط است. تا به حال، مشخص نشده که آیا میزان یادگیری هم می‌تواند تحت تاثیر امواج آلفا قرار بگیرد یا خیر. برای روشن شدن این موضوع، تیم تحقیقاتی به افراد جوان داوطلب حاضر در آزمایش آموختند که چگونه خودشان امواج آلفای مغزی‌شان را کنترل کنند.

برای دو روز متوالی، داوطلبان در جلسات تمرینات نوروفیدبک شرکت کردند، و در طی آن به صورت همزمان فیدبک سیگنال‌های مغزی خود را به صورت رنگ‌هایی در یک نمایشگر دریافت می‌کردند. در این شرایط داوطلبان قادر بودند که یاد بگیرند از چه افکار یا احساساتی برای تقویت یا تضعیف امواج آلفای خود، در ناحیه‌ای از مغز که به پردازش اطلاعات لمسی می‌پردازد، استفاده کنند. پس از آن، انگشت اشاره‌ی دست راست داوطلبان برای 20 دقیقه تحت تحریک الکتریکی قرار گرفت. این کار فرآیند یادگیری کورتکس را تحریک کرده و حس لامسه را بهبود می‌دهد. این فرآیند از تجارب قبلی، انگیزه‌ها و توجهات افراد، مستقل بوده، و در نتیجه به محققان اجازه می‌دهد که یک بررسی مناسب و مفید از مبانی کورتکس یادگیری داشته باشند.

داوطلبانی که قادر بودند با موفقیت امواج آلفای خود را تقویت کنند، در حس لامسه‌ی خود یک بهبود قابل توجه را تجربه کردند. در مقابل، داوطلبانی که امواج آلفای مغز خود را کاهش داده بودند، به صورت میانگین هیچ پیشرفتی در این حوزه نداشتند.

این فرآیند را می‌توان با استفاده از توزیع منابع عصبی هدفدار در مغز توضیح داد. امواج آلفای قوی، پردازش اطلاعات را کاهش داده، و بسیاری از منابع عصبی را آزاد می‌کنند، که این امر راه را برای ورود اطلاعات جدید باز می‌کند. اگر تنها چند منبع عصبی در دسترس باشد، همانطوری که در زمان کاهش امواج الفا رخ می‌دهد، پردازش اطلاعات کارایی کمتری خواهد داشت. دکتر دینسه اینگونه نتیجه گیری می‌کند: تمرینات نوروفیدبک امواج آلفا می‌تواند به عنوان ابزاری برای بهبود موفقیت آموزشی در شرایط بالینی، بازتوانی و یا فعالیت‌های روزمره مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع: نوروساینس نیوز

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری