ورود / ثبت نام

چگونگی یادآوری موارد توسط مغزمان به نحوه‌‌ی یادگیری آن‌ها بستگی دارد

محققان دانشگاه آکسفورد کشف کردند که دانشِ آموخته شده، بسته به چگونگی اکتساب آن‌ها در شبکه‌های متفاوت مغز ذخیره می‌شود.

محققان بخش روانشناسی تجربی از مرکز یکپارچه سازی تصویربرداری عصبی (WIN) و بخش علوم اعصاب بالینی نوفیلد، از MRI استفاده کردند تا تغییرات بخش‌هایی از مغز، مرتبط با یادگیری و تجربه‌های آموخته شده را، حین تکمیل تکالیف دربردارنده‌ی پاداش توسط داوطلبان، مشاهده کنند.

همچنین شرکت کنندگان پیش از تصویربرداری، دو جلسه در این آزمایش شرکت کردند تا ارتباطات ذهنی (تداعی‌های) فردی خود را میان توالی‌های محرک و پاداش مقایسه کنند.

آن‌ها دریافتند که تغییرات مشاهده شده در مسیرهای عصبی مرتبط با یادگیری، بسته به اینکه چگونه هر فردی آن مهارت جدید را آموخته، متفاوت است.

میریام کلین-فلاگ از بخش روانشناسی تجربی، بیان کرد: «ما می‌دانیم که مردم می‌توانند به روش‌های مختلفی یاد بگیرند. ما گاهی اوقات به سادگی با مشاهده‌ی ارتباطات در جهان یاد می‌گیریم، مانند یادگیری نقشه‌ی یک شهر جدید، یا روابط میان مردم. اما راهی دیگر برای یادگیری تعیین اهداف مشخص است، مانند کودکانی که یاد می‌گیرند با آزمون و خطا اسباب بازی را به کار اندازند.

این تحقیق نشان داد که ما شبکه‌های متعددی در مغز داریم که کمک می‌کنند دانش آموخته شده یا تداعی‌ها را ذخیره کنیم، به این معنی که آسیب به یک بخش مغز، همچنان مکانیزم‌های جایگزین را برای یادگیری باقی می‌گذارد.

همچنین متوجه شدیم که بخشی از این دانش بسیار پایدار است و مغز حتی در صورت نامرتبط شدن آن، آن را فراموش نمی‌کند، در حالی که دانش کسب شده از طریق مکانیزم‌های یادگیری جایگزین، بسیار انعطاف پذیرتر است و می‌تواند به آسانی به دانشی جدید تغییر یابد».

این مطالعه در عین نشان دادن اینکه مغز می‌تواند با روش‌های مختلفی یاد بگیرد و این مکانیزم‌های چندگانه برای یادگیری بر تلاش هماهنگ شبکه‌های متعدد مغز متکی است، نشان داد که فراموش کردن تداعی‌ها در صورتی که از طریق مشاهده کسب شده باشند، نسبت به زمانی که با روشی هدفمند به دست آیند، می‌تواند آسانتر باشد.

میریام کلین-فلاگ افزود:«به خوبی می‌دانیم که یاد گرفتن چیزهای تازه در طول زندگی برای مغزمان خوب است، به همین دلیل درک روش‌های مختلفی که از طریق آن‌ها یاد می‌گیریم و دانش را ذخیره می‌کنیم، می‌تواند سودمند باشد و به ما کمک کند تا مناسبترین روش یادگیریمان را پیدا کنیم».

منبع: Neuroscience news

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری