ورود / ثبت نام

اسکن‌های ام‌.آر.آی نشان می‌دهند که احساس جوانی کردن می‌تواند نشانی از سلامت مغز باشد.

با توجه به نتایج یک پژوهش جدید، ممکن است یک راز دیگر برای جوان نگه داشتن مغز وجود داشته باشد؛ طرز تفکر شما!

با توجه به نتایج یک پژوهش جدید، ممکن است یک راز دیگر برای جوان نگه داشتن مغز وجود داشته باشد؛ طرز تفکر شما!

Jeanyung chey از دانشگاه ملی سئول به دنبال بررسی رابطه‌ی سن واقعی و سن خود انگاشتی مغز بود. او و تیمش 68 داوطلب با سنین بین 59 تا 84 سال جمع آوری کرده، و با انجام اسکن MRI میزان ماده خاکستری موجود در نواحی مختلف مغز آن‌ها را آنالیز کردند.

همچنین داوطلبان پرسشنامه‌ای پر کردند که در آن از میزان سن واقعی آن‌ها سوال شده بود، و اینکه آیا احساس می‌کنند پیرتر از سنشان هستند یا جوانتر، و همچنین توانایی‌های شناختی و سلامت آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

کسانی که گفته بودند احساس جوانی می‌کنند، اغلب نمره‌ی بهتری در آزمون حافظه کسب می‌کردند. همچنین آ‌ن‌ها خود را سالم‌تر فرض کرده، و احتمال ابتلایشان به افسردگی نیز کمتر بود.

این امر تنها درباره عملکرد مغزی صادق نبود، بلکه کسانی که احساس جوانی می‌کردند، حجم ماده خاکستری مغزشان در ناحیه‌ی inferior frontal gyrus و superior temporal gyrus افزایش یافته بود. این نواحی به زبان، سخن گفتن و صداها مرتبط هستند.

آن‌ها دریافتند که کسانی که احساس جوانتر بودن می‌کنند، ویژگی‌های ساختاری مغزشان نیز مشابه جوانترهاست. نکته مهم اینجاست که این تفاوت پایدار باقی می‌ماند، حتی اگر دیگر فاکتورها را نیز در پژوهش لحاظ کنیم؛ فاکتورهایی از قبیل شخصیت، سلامت ذهنی، علائم افسردگی و یا عملکرد شناختی.

دانشمندان هنوز به طور قطع نمی‌دانند که آیا ویژگی‌های مغزی جوانانه‌تر مسئول سن خود انگاشتی افراد هستند یا خیر، اما آن‌ها حدس می‌زنند کسانی که حس می‌کنند پیرتر از سن واقعیشان هستند، احتمالا آگاهی بیشتری از فرآیند پیرشدن مغزشان دارند.

توجیه محتمل دیگر این است که کسانی که حس جوانتر بودن دارند در فعالیت‌های جسمی و ذهنی بیشتری درگیر می‌شوند و این امر باعث ایجاد یک زندگی محرک‌تر می‌شود، که در نتیجه‌ی آن سلامت مغز بهبود می‌یابد.

کسانی که احساس پیری می‌کنند ممکن است خود را تسلیم سنشان کرده باشند و از چابکی و بانشاط بودن خودداری کنند، و در نتیجه همین امر بر توانایی‌های شناختی‌شان اثر گذار است.

اگر کسی احساس پیری کرد، می‌تواند سبک زندگی، عادات و فعالیت‌هایش را که به پیری مغز مرتبط است ارزیابی کند و به دنبال راهی برای مراقبت بیشتر از سلامت مغزش باشد.

منبع: ساینس الارت

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری