ورود / ثبت نام

چشم؛ «دریچه‌ای به مغز» پس از سکته مغزی

مطالعه در مورد نقطه‌های روشن جالب توجه در چشم در تصاویر مغزی ام آر آی مربوط به بیماران سکته مغزی می‌تواند روزی روند درمان را دگرگون کند.

مطالعه در مورد نقطه‌های روشن جالب توجه در چشم در تصاویر مغزی ام آر آی مربوط به بیماران سکته مغزی می‌تواند روزی روند درمان را دگرگون کند. گروهی از دانشمندان NIH دریافتند که ماده شیمیایی که حین اسکن ام آر آی مغزی تزریق می‌شود می‌تواند به چشم‌ها نشت کند و اطلاعاتی از سکته به دست دهد.

دانشمندان از این موضوع شگفت‌زده شدند و برایشان این سوال مطرح شد که آیا می‌توان با مشاهده‌‌‌ی چیزی در تصویر چشم‌ها بتوان شدت سکته را ارزیابی و به پزشکان ارائه کرد تا بهترین کمک را به بیماران کنند.

به دلیل حضور گادولینیم چشم‌ها در تصاویر ام آر آی بسیار روشن‌اند و می‌توانند ناهنجاری‌ها را در مغز افراد مشخص کنند. در افراد سالم ماده گادولینیم، در جریان خون افراد باقی می‌ماند و از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود. با این حال، زمانی که سد خونی- مغزی کسی آسیب دیده باشد این ماده به مغز نشت می‌کند و نقاط روشن حاصل در تصویر مکان‌های آسیب دیده را مشخص می‌کنند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که برخی از بیماری‌های چشم همان اثری را بر سد خونی – چشمی دارند که آسیب‌های مغزی بر سد خونی- مغزی دارد. تیم تحقیقاتی این موضوع را کشف کرده که سکته مغزی هم می‌تواند بر سد خونی- چشمی اثرگذار باشد و گادولینیم در چشم افراد بیمار می‌تواند اطلاعاتی در خصوص سکته مغزی را در اختیار قرار دهد. بنابراین چشم می‌تواند بازتابی از بیماری‌ها در مغز باشد. محققان اسکن MRI با گادولینیم انجام داده و آن‌ها را با یک‌دیگر مقایسه کردند. از آنجایی که گادویلینیم بسیار شفاف است روی دید بیماران تاثیری ندارد و تنها با اسکن می‌توان آن را تشخیص داد. گادولینیم به طور معمول در قسمت جلویی چشم تحت عنوان aqueous chamber پس از ۲ ساعت و در ناحیه پشتی تحت عنوان vitreous chamber پس از ۲۴ ساعت نمایان می‌شود. اگر پس از این زمان در ناحیه پشتی گادولینیم ظاهر شود، فرد مسن‌تر بوده و سابقه‌ی فشار خون بالا دارد و در تصویر مغزی نقطه‌های روشن بیشتری حاضرند و این یعنی فشار خون ماده سفید دارند که به دلیل افزایش سن مغز است و عملکردهای شناختی را مختل می‌کند.

در تعداد کمی از بیماران طی اسکن دو ساعته میزان گادولینیم در هر دو بخش مذکور چشم دیده شد. سکته مغزی در این بیماران منجر به آسیب به بخش‌های بیشتری از مغز می‌شود و حتی سد خونی مغزی را نیز نسبت به کسانی که نشت آهسته‌ی گادولینیم داشتند یا اصلا نداشتند بیشتر آسیب می‌رساند. یافته‌ها حاکی از آن است که در آینده شاید با تزریق ماده‌ای مانند گادولینیم که در چشم تجمع می‌کند بتوان اطلاعات جامعی از سکته، بدون نیاز به اسکن ام آر آی به دست آورد.

منبع: وبسایت NIH

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری