ورود / ثبت نام

آیا کودکان خمیازه کشیدن را دوست دارند؟

سرایت خمیازه کشیدن در بسیاری از پستانداران مشاهده می‌شود، ولی در مورد نوزادان انسان چنین گزارشی وجود ندارد.

سرایت خمیازه کشیدن در بسیاری از پستانداران مشاهده می‌شود، ولی در مورد نوزادان انسان چنین گزارشی وجود ندارد. این که نوزادان خمیازه را تشخیص می‌دهند یا نه یک سوال بدون پاسخ است.

یک تحقیق جدید در دانشگاه چو (Chuo) و دانشگاه زنان ژاپن، بینشی جدید در مورد این سوال ارائه می‌دهد. این مقاله پیشنهاد می‌کند که کودکان 5 تا 8 ماهه، در پاسخ به خمیازه کشیدن، فعالیت مغزی مختص چهره نشان می‌دهند.

آیا کودکان خمیازه کشیدن را دوست دارند؟

تصویری ساختگی که صفحه آزمایش را نشان می‌دهد. کودک با پوشیدن یک کاوشگر با فناوری غیر تهاجمی طیف سنجی مادون قرمز، به صورتی که درحال خمیازه کشیدن است نگاه می‌کند. این تصویر در دانشگاه چو ساخته شده است.

در این مطالعه، محققان ابتدا به زمان نگاه کردن کودک به خمیازه کشیدن و حرکت دهان توجه کرده‌اند: باز کردن دهان و حرکت دادن زبان بصورت جانبی. در این آزمایش به کودکان 5 تا 8 ماهه، خمیازه کشیدن در کنار حرکت دهان نشان داده شد و کودکان مدت طولانی‌تری به خمیازه کشیدن در مقایسه با حرکت دهان نگاه کردند. این نتایج نشان می‌دهند که کودکان در اولین نیم‌سال عمرشان خمیازه کشیدن را ترجیح می‌دهند.

در مرحله بعد، محققان فعالیت مغزی کودکان 5 تا 8 ساله را با فناوری طیف سنجی مادون قرمز کارکردی (fNIRS) حین مشاهده حرکت دهان و خمیازه کشیدن، بصورت جداگانه مشاهده کردند. از مطالعات قبلی مشخص شده بود از آنجایی که ناحیه پس‌سری-گیجگاهی نقشی در پردازش چهره دارد، پاسخ همودینامیکی آن در مواجهه با حرکت چهره افزایش خواهد یافت. بر اساس چنین شواهدی، انتظار می‌رفت پاسخ همودینامیکی هنگامی که کودک به خمیازه کشیدن نگاه می‌کند، بیشتر از حالتی که به حرکت دهان نگاه می‌کند، افزایش یابد. همانطور که انتظار می‌رفت پاسخ همودینامیکی کودک در پاسخ به خمیازه کشیدن افزایش یافت ولی در پاسخ به حرکت دهان، نه. این یافته نشان می‌دهد که پایه‌های عصبی ترجیح دادن خمیازه حتی در نوزادان نیز دیده می‌شود.

شوما تسورومی از دانشگاه چو گفت: " این نخستین مطالعه است که ترجیح نوزادان به خمیازه کشیدن و فعالیت عصبی مربوط به پردازش‌ خمیازه کشیدن را نشان می‌دهد."

منبع: neurosciencenews

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری