ورود / ثبت نام

ارتباطات قوی‌تر دوران کودکی، توسعه و پیشرفت مغز را تقویت می‌کند و کودک را در مقابل رفتارهای زیان‌آور ایمن می‌دارد

یافته‌های حاصل از یک مطالعه نشان می‌دهد کودکانی که در اوایل بلوغ ارتباطات بیشتری با والدین خود دارند، مصرف زیان‌آور الکل و خوردن از روی احساس کمتری در دوران جوانی دارند.

یافته‌های حاصل از یک مطالعه نشان می‌دهد کودکانی که در اوایل بلوغ ارتباطات بیشتری با والدین خود دارند، مصرف زیان‌آور الکل و خوردن از روی احساس کمتری در دوران جوانی دارند.

این مطالعه که 14 سال به طول انجامیده و وضعیت داوطلبان را از 11 تا 25 سالگی دنبال کرده است، مشخص کرده که گستره‌ی ارتباط والدین با فرزندان باعث بهبود توسعه و پیشرفت قسمتی از مغز می‌شود، این قسمت در فرآیند پردازش پاداش و دیگر محرکاتی دخیل است که باعث مقاومت در برابر مصرف زیاد غذا، الکل و مواد مخدر می‌شود. به این صورت رابطه مستحکم والدین و فرزندان باعث بهبود عادات سلامت فرزندان در دوره بزرگسالی می‌شود.

این ممکن است به این معنی باشد که برهمکنش‌های اجتماعی می‌تواند روی به اصطلاح سیم‌کشی‌های الگوهای مغزی در دوره‌ی نوجوانی اثر بگذارد. این مطالعه نکته مهمی را برای ما بیان می‌کند، اینکه برهمکنش‌های خانوادگی می‌تواند عامل توسعه‌ی مغزی و یا رفتارهای ناهنجار در دوره بزرگسالی باشد.

این مطالعه روی جمعیت آفریقایی-آمریکایی روستایی متمرکز بود، جمعیتی که بیش از دیگران در معرض خطر عادات مضر در اوایل دوران جوانی هستند. در سال 2001 گروه تحقیقاتی یک پژوهش طولی را روی خانواده های آمریکایی-آفریقایی روستایی که فرزندان 11 ساله دارند آغاز کردند. در خلال 11 تا 13 سالگی داوطلبان برهمکنش‌های خانوادگی خود را گزارش می‌دادند که شامل دفعات بحث و جدل در خانواده نیز بود.

هنگامی که داوطلبان به سن 25 سالگی رسیدند، یه مجموعه نمونه کوچک از گروه بزرگ قبلی انتخاب شدند تا در یک اندازه گیری فعالیت مغزی با استفاده از fMRI شرکت کنند. به طور خاص دانشمندان روی قسمتی از مغز به نام anterior salience network (ASN) متمرکز شدند. همچنین این داوطلبان در رابطه با مصرف بی رویه الکل و خوردن از روی احساس هم مورد پرسش قرار گرفتند.

پیش بینی می شد رابطه قوی‌تر با والدین در اوایل بلوغ به ارتباطات قوی‌تر در قسمت ASN منجر شود، تا این ایده که ارتباطات با کیفیت با والدین باعث بهبود رشد مغز در دراز مدت می‌شود را پشتیبانی کند. یافته‌های این پژوهش نشان داد که فعالیت ASN می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که چگونه عملکرد خوب والدین در کودکی می‌تواند تعیین کننده‌ی سلامت رفتاری کودک در بزرگسالی باشد.

این پژوهش نشان‌دهنده‌ی اهمیت آموزش‌های مربوط به بهبود توانایی‌های والدین است، که می‌تواند باعث بهبود توسعه‌ی شناختی تطبیقی در کودکان شود.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری