ورود / ثبت نام

نوزادان پیش از خروج از رحم، نقشه‌ی ذهنی از بدن خود ایجاد می‌کنند

می توان گفت از هیجان انگیزترین لحظات در دوران بارداری زمانی است که مادر، حرکات کودک خود را درون خود احساس می‌کند.

می توان گفت از هیجان انگیزترین لحظات در دوران بارداری زمانی است که مادر، حرکات کودک خود را درون خود احساس می‌کند.

درحال حاضر تحقیقات نشان می‌دهد که لگد زدن جنبه‌‌ها‌ی دیگری را نیز شامل می‌شود. در واقع کودک شما با هر ضربه شاهرایی از اطلاعات را در مغز خود ایجاد می‌کند، گویی در حال نقشه برداری است.

این ضربه‌‌ها‌ که تحت عنوان حرکات جنینی شناخته می‌شود، کودک را قادر به ساختن شبکه‌ی مغزی اولیه می‌کند که به واسطه‌ی آن کودک درک می‌کند که کدام بخش از بدن در حال حرکت است و چگونه لمس می‌شود. این نقشه برداری فضایی در نوزاد تنها تا تولد باقی خواهند ماند. به طوری که اندکی پس از تولد حرکات مشابه مثل تکان خوردن پا دیگر همان تاثیرات را در مغز نخواهد گذاشت.

این حرکات جنینی در رحم، یک داربست عصبی برای دریافت داده‌‌ها‌ی حسی در دنیای بیرون ایجاد می‌کند، در نتیجه کودک را برای زندگی خارج از رحم آماده می‌کند.

کیمبرلی وایتهد دانشجوی دکتری UCL که از جمله محققین این مطالعه است، بیان می‌کند که: " این جنبه‌‌ها‌ی اساسی لمس و ضربه زدن‌‌ها‌ بلافاصله پس از تولد برای مهارت‌‌ها‌یی مانند تغذیه از شیر مادر (مکیدن پستان مادر) مفید است."

یافته‌‌ها‌ی تحقیق وایتهد می‌تواند پیامد‌‌ها‌ی مراقبت‌‌ها‌ی بالینی از نوزادان نارس را توجیه کند. چرا که در این حالت نوزاد می‌تواند احساس در رحم مادر را همچنان حفظ کند در نتیجه باعث توسعه‌ی شبکه‌‌ها‌ی مغزی اولیه حتی در محیط بیرون شود.

سوال در واقع این بود که آیا نسان‌‌ها‌ در ایجاد این نقشه‌ی ذهنی قبل از تولد یکسان هستند؟ از آنجایی که محققان نمی‌توانند امواج مغزی نوزاد را در رحم مادر مطالعه کنند، آزمایشگاه فابریزی با همکاری بیمارستان دانشگاه کالج لندن روی 19 نوزاد زودرس که دو روز از تولدشون می‌گذشت مطالعاتی را راه اندازی کردند. سن این نوزادان 31 تا 42 هفته بارداری که در رحم مادر بودند در نظر گرفته شد. با استفاده از الکتروانسفالوگرافی غیر تهاجمی (EEG)، محققان امواج مغزی کودک را حین خواب اندازه گرفتند و زمان لگد زدن نوزاد را که بیشتر در طول خواب با حرکات سریع چشم (REM) بود، ثبت کردند. نتایج خبر از وجود ساختمان اولیه شبکه‌‌ها‌ی مغزی به خصوص در میان نوزادان زودرس داد.

وایتهد بیان می‌کند که دیگر جنبه‌‌ها‌ی لمس مانند ترکیب اطلاعات از سمت راست و چپ بدن، در چندین هفته پس از تولد ایجاد می‌شود. همچنین اظهار داشت که این الگو‌‌ها‌ی اولیه (حرکات جنینی در رحم) مسیر‌‌ها‌یی را راه می‌اندازد که می‌تواند پس از تولد روی نقشه اولیه تدوین شود.

منبع: live science

مترجم: حانیه صیادی، عضو شاخه‌ی دانشجویی نقشه برداری مغز

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری