ورود / ثبت نام

آیا حساسیت (آلرژی) به اضطراب و افسردگی مرتبط است؟

محققانی از آلمان و سوئیس به تازگی ارتباط بالقوه بین شرایط خاص مربوط به سلامت روانی را مورد بررسی قرار دادند.

محققانی از آلمان و سوئیس به تازگی ارتباط بالقوه بین شرایط خاص مربوط به سلامت روانی را مورد بررسی قرار دادند. از جمله‌ی این شرایط می‌توان به افسردگی و اضطراب، و وجود انواع مختلف آلرژی اشاره کرد. این محققان ادعا می‌کنند که نتایج این پژوهش باید دانشمندان را بیشتر روی این روابط متمرکز کند.

برخی پژوهشگران پیشنهاد کرده‌اند که ممکن است بعضی از انواع آلرژی بتواند بر سلامت روانی افراد تاثیر بگذارد. برای مثال، یک مطالعه که توسط Medical News Today منتشر شده بود، به این نتیجه رسید که ابتلا به آسم، رینیت آلرژیک، یا اگزما می‌تواند خطر ایجاد بیماری‌های روانی را در فرد افزایش دهد.

حال پژوهشگران دانشگاه صنعتی مونیخ TUM در آلمان، با همکاری موسسات و پژوهشگران آلمانی و سوئیسی، به دنبال بررسی بیشتر این موضوع هستند. این تیم تحقیقاتی 1782 داوطلب را برگزیده تا بتواند ارتباط بالقوه بین سلامت روانی و انواع مختلف آلرژی را بررسی کند.

شرکت کنندگان در این مطالعه بین 39 تا 88 سال سن داشته‌اند (با میانگین 61 سال)، و همه آن‌ها در شهر آگزبورگ آلمان زندگی می‌کرده‌اند.

برای پژوهش اول، محققان تنها آلرژی نوع یک، که توسط خود داوطلبان گزارش شده بود را در نظر گرفتند.

این نوع آلرژی به شرایطی گفته می‌شود که باعث ایجاد عکس العمل بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن می‌شود، و علائم حاصل از آن می‌تواند شدت‌های متفاوت داشته باشد. این نوع آلرژی‌ها در گستره‌ی وسیعی قرار می‌گیرند، از اگزما و تب یونجه (یا همان رینیت آلرژیک) گرفته تا آلرژی‌های ملتحمه و آنافیلاکسی‌ها.

آلرژی فصلی مرتبط با اضطراب

در این مطالعه، محققان داوطلبان را بسته به نوع آلرژی، در چهار گروه قرار دادند:

  • بدون آلرژی
  • با آلرژی فصلی (مانند آن‌هایی که به گرده مرتبط است)
  • با الرژی چندساله (مانند آلرژی به موی حیوانات)
  • با آلرژی‌های دیگر (مانند حساسیت به غذاهای خاص یا نیش حشرات)

از میان تمامی داوطلبان، 27.4% از آن‌ها اعلام کردند که دچار حساسیت هستند. به طور خاص، 7.7% از داوطلبان مبتلا به آلرژی چندساله، 6.1% مبتلا به آلرژی فصلی، و 13.6% هم مبتلا به دیگر انواع آلرژی بوده‌اند.

بعد از گرفتن شرح حال از داوطلبان درباره سلامت روانی، که روی شاخص‌های افسردگی، اختلال اضطراب فراگیر، و استرس متمرکز شده بود، محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که با اضطراب عمومی دست و پنجه نرم می‌کنند، با احتمال بیشتری به آلرژی فصلی نیز مبتلا بوده‌اند.

این ارتباط در افراد مبتلا به آلرژی چندساله دیده نشده است. با این حال، این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به آلرژی‌های چندساله، با احتمال بیشتر، به افسردگی مبتلا می‌شوند.

اینکه چرا یک ارتباط مثبت بین اضطراب و آلرژی فصلی وجود دارد، ولی بین اضطراب و آلرژی چندساله وجود ندارد، همچنان ناشناخته مانده است. همچنین محققان همچنان از دلیل ارتباط آلرژی چندساله با افسردگی نیز مطمئن نیستند.

محققان معتقدند که در آینده دانشمندان باید مطالعات بیشتری را برای درک و دلیل این ارتباط به انجام برسانند، اینکه آیا آلرژی خاصی ریسک ابتلا به یک مشکل روانی را افزایش می‌دهد یا برعکس، و همچنین اینکه اصلا چرا چنین ارتباطی باید وجود داشته باشد؟

محدودیت‌های مطالعه و اهداف آینده

اگرچه محققان برخی عوامل تغییر دهنده‌ی بالقوه‌ی نتایج، مانند سن، جنسیت، وضعیت استعمال دخانیات، و وجود هرگونه ارتباط ژنتیکی ارثی به واکنش‌های آلرژیک، را در نظر گرفته‌بودند، اما معتقد بودند که گروه داوطلبان احتمالا نماینده‌ی خوبی برای تمامی رده‌های سنی نبوده‌اند.

کاترینا‌ هارتر نویسنده‌ی ارشد مقاله می‌گوید: میانگین سنی گروه ما به نسبت بالا بوده است (61 سال)، بنابراین افراد جوان در این مطالعه به خوبی دخیل نشده‌اند. همچنین این نتایج برمبنای اطلاعات گرفته شده از خود فرد است، نه تشخیص بالینی آلرژی. اما خوشبختانه ما نمونه‌ی خون همه‌ی داوطلبان را در اختیار داریم، و می‌خواهیم این نتایج را به طور علمی ثابت کنیم.

علی‌رغم این محدودیت‌ها، نویسندگان این مطالعه تاکید می‌کنند که نتایج آن‌ها تایید می‌کند که ارتباطی بین آلرژی فصلی و تجربه‌ی اضطراب در افراد وجود دارد، و هنگامی که پزشکان به چنین ارتباطاتی اشاره می‌کنند، باید توجه بیشتری به خرج دهند.

"مطالعاتی وجود دارد که روی مولفه‌های روانی بیماری‌های پوستی یا آسم حساسیتی تمرکز می‌کنند. حال برای اولین بار ما می‌توانیم ارتباط سلامت روانی و آلرژی فصلی را نیز به همگان ثابت کنیم."

منبع: مدیکال نیوز

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری