ورود / ثبت نام

نقشه ای مولکولی از ناحیه ای از مغز که در تصمیم گیری نقش دارد

محققان در موسسه کارولینسکا به فهم اینکه چطور قسمتی از مغز ما که در تصمیم گیری و پیشروی اعتیاد اهمیت دارد در سطح مولکولی سازمان دهی شده است، یک گام نزدیک تر شده‌اند.

محققان در موسسه کارولینسکا به فهم اینکه چطور قسمتی از مغز ما که در تصمیم گیری و پیشروی اعتیاد اهمیت دارد در سطح مولکولی سازمان دهی شده است، یک گام نزدیک تر شده‌اند. در مدل موش و با روش های مورد استفاده در نقشه برداریِ گونه های سلولی و بافت های مغز، محققان موفق شدند تا ساختارهای جزایر اپیوئید مختلف در استریاتوم را تصویرسازی کنند. این نقشه ی مولکولی-مکانی ممکن است دانش ما از سیستم پاداش را ارتقا بخشد.

در این مطالعه، محققان نقشه ی مولکولی سه بعدی از سلول های عصبیِ هدف گرفته شده توسط اپیوئیدها (مواد افیونی) مثل مورفین و هروئین، فراهم آوردند و نشان دادند چگونه آنها در استریاتوم قرار گرفته اند. این گامی تاثیرگذار است در جهت درک اینکه چگونه شبکه-ی کنترل محرکه و اعتیاد به مواد مخدر مغز سازمان دهی شده است. در این مطالعه، محققان دستورالعملی مولکولی-مکانی تبیین کردند که می تواند در تقسیم استریاتوم به زیرناحیه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

کونستانتینوس ملتیس، دانشیار دانشکده‌ی علوم اعصاب در موسسه کارولینسکا و نویسنده ی اول این مقاله، می گوید: "نقشه ی ما اساس لازم برای درکی تازه از احتمالا مهمترین شبکه ی دخیل در تصمیم گیری را فراهم می آورد. این نقشه می تواند به درکی فزاینده در فرآیند سیستم پاداش و تاثیر مواد اعتیاد آور بر این شبکه کمک کند."

به منظور یافتن این دستورالعمل، محققان از ترتیب دهی RNA های تک هسته ای، روشی برای مطالعه ی تفاوت های کوچک در سلول های منحصر به فرد و نقشه برداری حالت ژن مخطط، استفاده کردند. نتایج اولین نمونه از دستورالعملی را ارائه کردند که می تواند استریاتوم را از لحاظ سه سطح یا کلاس اصلی تقسیم بندی کند: از لحاظ شکل ظاهری، ماتریس/پچ و ساختمان منحصربه فرد یک نوع سلول.

اکنون ما با این دانش جدید، آنالیز و بررسی عملکرد انواع مختلف سلول های عصبی در نواحی مختلف از لحاظ ساختار مولکولی در دستور کار داریم. این اولین گام در توضیح مستقیم نقش این شبکه در کنترل تصمیم گیری و اعتیاد به کمک اپتوژنتیک بود.

طبق نظر محققان، این دانش جدید ممکن است اساس لازم برای توسعه ی درمان های نوین بر پایه ی درک شبکه ی مغز را نیز فراهم آورد.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری