ورود / ثبت نام

گزارش نشست کارگروه عصب روان‌شناسی زبان شاخۀ دانشجویی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز ایران

عنوان نشست: جلسه معرفی و مرور کتاب، تحول وانعطاف پذیری، عصب زبانشناسی دوزبانگی، انعطاف‌پذیری و کنترل (کتاب راهنمایِ عصب روانشناسی زبان اکسفورد، زوبیکارای و شیلر، بخش2 - فصل 11)

عنوان نشست: جلسه معرفی و مرور کتاب، تحول وانعطاف پذیری، عصب زبانشناسی دوزبانگی، انعطاف‌پذیری و کنترل (کتاب راهنمایِ عصب روانشناسی زبان اکسفورد، زوبیکارای و شیلر، بخش2 - فصل 11)

سخنران: میترا مالی، دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی، دانشگاه فردوسی مشهد

زمان نشست: پنجشنبه23 اردیبهشت 1400 ، 19 الی 21

مختصری دربارۀ موضوع: این بخش از کتاب انعطاف‌پذیری شناختی را از منظر عصب‌شناسی در دوزبانه‌ها بررسی می‌کند. ابتدا به ساختارهای مختلف مغز در دو زبانه‌ها و یک زبانه‌ها و سپس در بخش دوم به انعطاف پذیری پرداخته می‌شود. کاربرد زبان شکلی از عملکرد ارتباطی ما است و زبانی که ما استفاده می‌کنیم تکمیل‌کننده توانایی ما در زیستن با دیگران می‌باشد. دوزبانگی باعث جلوگیری از زوال شناختی در کهولت می‌گردد و نسبت به تک زبانه‌ها فراموشی را به تأخیر می‌اندازد. دو زبانه‌هایی که سکته می‌کنند در مقایسه با تک‌زبانه‌ها عملکرد شناختی بهتری دارند. استفادۀ بیش از یک زبان در مقایسه با به کارگیری تنها یک زبان نیازهایی شناختی مضاعفی را می‌طلبد تا بتوان تکالیف پردازشی به مراتب بیشتر از تک‌زبانگی را انجام داد. در نتیجه نیازهای شناختی افزایش یافته باعث تغییرات در انعطاف پذیری مغزی می‌شود.

مهمترین مطالب بیان شده: می‌توانیم ماهیت این نیازهای شناختی مضاعف برای پردازش زبان را به طور کلی در دو مجموعه بررسی کنیم: شبکه زبان که دربرگیرنده دانش زبانی فرد برای هر زبان است و پردازش‌های کنترلی که در اینجا منظور پردازش‌هایی است که به فرد اجازه می‌دهد تا تکالیف متنوع زبانی را انجام دهد این شبکه‌ها با هم در تمام تعامل هستند. در دوزبانگی نیازهای شناختی مضاعف شده و الگوهای اتصالی بین مراکز باعث افزایش کارآمدی شبکه‌ها می‌شود. مناطق و شبکه‌هایی که مختص پردازش اطلاعات کلامی، ساختاری، آوایی برای یک زبان هستند برای پردازش اطلاعات زبان دیگر هم به کار می‌روند.

دانلود فایل گزارش کامل

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری