ورود / ثبت نام

مدرسه‌ ویژه دانش‌آموزان اوتیسمی در تهران

نهادهای خدمت‌رسانی مانند آموزش و پرورش، ابتدا باید این گروه‌ها را شناسایی کرده و سپس براساس ویژگی‌هایشان به آنها خدمت‌رسانی کند.

مجید قدمی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در سومین همایش بین‌المللی اوتیسم با بیان اینکه ما با گروه‌هایی مواجه هستیم که تفاوت‌هایشان با دیگران بیشتر است، گفت: نهادهای خدمت‌رسانی مانند آموزش و پرورش، ابتدا باید این گروه‌ها را شناسایی کرده و سپس براساس ویژگی‌هایشان به آنها خدمت‌رسانی کند. خوشبختانه این اقدام در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیش از ۲۳ هزار پرسنل، ۱۳۷ هزار دانش آموز دارد که ۲۰۰۰ نفر از آن‌ها مبتلا به اختلال اوتیسم هستند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تاکید بر اینکه رویکرد ما در سازمان آموزش و پرورش استثنایی رویکرد عادی‌سازی است، گفت: ما می‌خواهیم تا حد ممکن این دانش‌آموزان در کنار افراد عادی درس بخوانند زیرا دانش‌آموزان امروز باید بتوانند در جامعه تعامل کنند و این تعامل مبتنی بر مهارت است که باید در مدرسه آموخته شود، البته این آموزش نباید در یک فضای خاص و گلخانه‌ای انجام شود بلکه باید این افراد را در فضایی عادی آموزش داد. در عین حال خط قرمز ما در این رویکرد آنجایی است که یک کودک دارای اختلال یا ویژگی‌های خاص نتواند آموزش عادی ببیند و شرایط آموزش عادی را نداشته باشد.

قدمی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۲ هزار دانش‌آموز دارای ویژگی‌های خاص در راستای طرح تلفیق در مدارس عادی درس می‌خوانند گفت: همچنین ۷۴ هزار نفر از این دانش‌آموزان در آموزش و پرورش استثنایی تحت آموزش قرار می‌گیرند. همچنین ۱۳۲ نفر از دانش‌آموزان مبتلا به اختلال اوتیسم در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

قدمی با بیان اینکه سالانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر از افراد دارای اختلالات خاص را در مراکز تشخیصی‌مان شناسایی می‌کنیم، گفت: تیم سازمان آموزش و پرورش استثنایی تیمی کاملا متخصص است و در بخش‌های تشخیصی برنامه‌ای و آموزشی وارد عمل شده و به موازات این برنامه‌ها توسعه فضای آموزشی را هم پیش می‌برد. البته امکانات ما اجازه نمی‌دهد که مدارس خاص اوتیسم داشته باشیم مگر آنکه تعداد این کودکان به حد نصاب برسد اما سیاست کلی ما در تهران این است که به صورت قطبی مدارسی را برای کودکان اوتیسم ایجاد کنیم.

وی همچنین گفت: در عین حال باید بپذیریم در حوزه‌هایی مانند اوتیسم و اختلالات چند معلولیتی باید ارتباط‌مان با کشورهایی که در این حوزه‌ها تجربه دارند زیاد شود. همچنین باید از پژوهش‌ها و طرح‌های مطالعاتی که در این زمینه انجام می‌شود، حمایت کنیم. باید بدانیم که اگر همدلی و وحدت در این حوزه وجود داشته باشد، فضای غنی و اثرگذار برای این کودکان آماده می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری