ورود / ثبت نام

الکتروانسفالوگرافی نشان می دهد چه زمانی عدالت دیگران برایمان مهم است

این سوال در آزمایشگاه علوم شناختی عصبی اجتماعی در دانشگاه شیکاگو بررسی شده است و وظایف اقتصاد رفتاری را با روش های تصویربرداری عصبی ترکیب کرده اند که به ما اجازه می دهد آنچه در مغز بزرگسالان و کودکان اتفاق می افتد را مشاهده کنیم. آن‌ها شواهدی پیدا کرده اند که نشان می دهد مردم هم به خود و هم به دیگران اهمیت می دهند؛ اما این خود است که اولویت دارد.

در آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی اجتماعی دانشگاه شیکاگو محققین یافته اند که امواج مغزی ما در مناطق متفاوت و با شدت متفاوت نسبت به ناعدالتی درمورد خودمان و دیگران عمل می کند.

کودکان بسیار کوچک ، بین 3 تا 6 سال ، به نگرانی های مربوط به برابری بسیار حساس هستند. اگر همه مبلغ یکسان دریافت کنند تقسیم منابع "عادلانه" است. در 6 سالگی ، کودکان حتی منابع را دور می اندازند نه اینکه آنها را به طور نابرابر اختصاص دهند.  برای بررسی نحوه رشد مغز کودکان در درک انصاف ،  کودکان 4 تا 8 ساله را به آزمایشگاه خود دعوت کردند و چهار آب نبات به آنها دادند تا بین دو نفر دیگر تقسیم شوند. بعد از اینکه آن‌ها تصمیم گرفتند چه تعداد (در صورت وجود) به اشتراک بگذارند ،  فعالیت مغزی آنها با استفاده از الکتروانسفالوگرافی غیر تهاجمی، اندازه گیری شد در حالی که آنها یک فرد بزرگسال را در حال تقسیم 10 پاداش - مانند آب نبات ، سکه یا برچسب - بین دو نفر دیگر  مشاهده کردند. توزیع می تواند عادلانه (5: 5) ، کمی ناعادلانه (7: 3) یا بسیار ناعادلانه (10: 0) باشد.

 پس از 400 میلی ثانیه ، فعالیت الکتریکی مغز برای کودکانی که کمی ناعادلانه 7: 3 را دیدند تغییر کرد و شبیه پاسخ مغز بچه هایی شد که تقسیم بندی 5: 5 کاملاً عادلانه را مشاهده کردند.

به طور کلی تر ، چگونه افراد منافع شخصی را در برابر انصاف برای دیگران در مواقعی که این انگیزه ها با هم در تعارض هستند ، متعادل می‌کنند؟

برای پاسخ به این سوال ، از شرکت کنندگان دعوت شدند که یک بازی اقتصادی انجام دهند. در هر دور ، یک پیشنهاد ناشناس 12 دلار بین خود ، شرکت کننده و بازیکن دیگر تقسیم می کرد. شرکت کننده می تواند تصمیم بگیرد که توزیع را بپذیرد و به هر سه بازیکن اجازه دهد پول را نگه دارند یا توزیع را رد کنند ، به این معنی که هیچ کس چیزی دریافت نکرده است. در حالی که شرکت کنندگان تصمیم خود را می گرفتند ،  فعالیت عصبی آنها  با استفاده از EEG و fMRI اندازه گیری شد.

پیشنهاد دهنده در واقع یک رایانه بود که به محققین اجازه داد منصفانه بودن پیشنهادات را دستکاری کنند.

یک مفهوم رایج در علوم شناختی این است که ما قادر به درک افراد دیگر هستیم زیرا از قسمتهای مشابه مغز خود برای درک خودمان استفاده می کنیم. ایده این است که مغز بسته به وظیفه ای که انجام می دهد ، این نمایش های مشترک را فعال و مدیریت می کند.اما در این تصویربرداری متوجه شدند که به جای مناطق مشترک مغزی ، شبکه های متمایز مغزی در فکر انصاف برای خود و دیگران نقش دارند.

 همچنین از یادگیری ماشینی برای آزمایش اینکه با مشاهده سیگنال های مغزی  که چه نوع پیشنهادی از طرف شرکت کننده دریافت کرده است ، استفاده کردند. می توانیم به طور موثری سیگنالی را در شبکه های مغزی متعدد رمزگشایی کنیم که با انصاف برای خود مطابقت دارد.این نتایج نشان می دهد که مردم ابتدا سود خود را اولویت بندی می کنند و بعداً نحوه تأثیر گزینه های آنها بر دیگران را ادغام می کنند.  هنگامی که مردم سهم عادلانه خود را بدست آوردند ، آنگاه مایلند با دیگران منصف باشند.

منبع  خبر

https://theconversation.com/selfish-or-selfless-human-nature-means-youre-both-155528

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری