ورود / ثبت نام

فیس‌بوک معتقد است مفیدترین دستیار دیجیتال آن است که بتواند ذهن را بخواند

در کنفرانس خبری سال گذشته فیس‌بوک، رجینا داگن، رییس بخش خبری، رویکردی شگرفت از BCI (واسط مغز-رایانه) در معرض عموم به نمایش گذاشت

در کنفرانس خبری سال گذشته فیس‌بوک، رجینا داگن، رییس بخش خبری، رویکردی شگرفت از BCI (واسط مغز-رایانه) در معرض عموم به نمایش گذاشت: یک خانم در آزمایشگاه استنفورد، یک اشاره‌گر دیجیتال را با ذهنش جابجا کرد. وی این کار را انجام داد تا نشان دهد که اساس تکنولوژی که می‌تواند کنترل ذهنی ما را روی رایانه‌هایمان به ما بدهد، در حال حاضر عملی شده است. او سپس توضیح داد که فیس‌بوک می‌خواهد این فناوری را ارتقا دهد و محصولی ایجاد کند تا ما بتوانیم با ذهنمان 100 کلمه در دقیقه تایپ کنیم. این حتی سریع‌تر از آن است که ما با صدای بلند صحبت کنیم. حتی رمزگشایی گفتار شنیداری از سیگنال‌های مغزی هنوز در مرحله اولیه‌ی خود قرار دارد. مارک شویله، به دلایل حفظ حریم خصوصی، توضیح داد که مردم دوست ندارند به طور مثال از سیری (دستیار هوشمند اپل) در مکان‌های عمومی استفاده کنند، این روند در محل کار و در مکان‌های عمومی به ترتیب تنها ۱۹ و ۳ درصد است. چرا که باید با صدای بلند صحبت کنند. آیا می‌توان حفظ حریم خصوصی را انتظار داشت ؟

یک دستیار دیجیتال می‌تواند به افکار شما گوش دهد؛ هر کجا و هر زمان و به صورت خصوصی.

برای اینکه این ایده کاربردی شود، رابط کاربری باید غیر تهاجمی باشد. در این مطالعه از یک ایمپلنت عصبی استفاده شده است و بهترین نتایج مربوط به نواحی با بیشترین الکترود بود. اما هیچ کس نمی‌خواهد جمجمه‌اش را باز کند تا بتواند با فیس‌بوک ارتباط برقرار کند! از سوی دیگر، در تمام تکنولوژی‌های سنسور محور، هیچ سیگنالی وجود ندارد که بتواند بر اساس یک فضا و زمان کافی خوب عمل کند.

شویله با در نظر گرفتن این موانع گفت این پروژه بعد از یک سال هنوز در مرحله‌ی امکان سنجی قرار دارد. برای تولید یک محصول واقعی برای مصرف کننده، این روند ممکن است ۱۰ سال یا بیشتر طول بکشد. با این حال، فیس‌بوک با گروه‌های تحقیقاتی در ۱۷ دانشگاه از جمله استنفورد، هاروارد و MIT همکاری می‌کند تا به توسعه این تکنولوژی کمک کند. مدیران ارشد، مارک زاکربرگ و داگن نیز می خواهند در این روند کمک کنند، آن‌ها بسیار محرمانه عمل می کنند!

منبع: کوارتز qz.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری