ورود / ثبت نام

سیگار کشیدن با کوچک شدن مغز مرتبط است.

محققان دریافتند که سیگار کشیدن باعث کوچک شدن مغز و پیری زودرس می شود، وضعیتی که حتی پس از ترک سیگار قابل برگشت نیست.

این مطالعه داده‌های بیش از 32000 نفر را در Biobank انگلستان تجزیه و تحلیل کرد و نشان داد که بین سیگار کشیدن، استعداد ژنتیکی و کاهش حجم مغز ارتباط مستقیم وجود دارد. این کشف بر سیگار به عنوان یک عامل خطر قابل تغییر برای زوال عقل تأکید می کند و تأثیر مخرب و غیر قابل برگشت آن بر سلامت مغز را برجسته می کند.

این تحقیق بینش های حیاتی در مورد پیامدهای عصبی طولانی مدت سیگار کشیدن و اهمیت ترک سیگار ارائه می دهد.

بر اساس مطالعه محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، سیگار کشیدن مغز را کوچک می کند.

خبر خوب این است که ترک سیگار از از بین رفتن بیشتر بافت مغز جلوگیری می کند – اما با این وجود، ترک سیگار مغز را به اندازه اولیه اش باز نمی گرداند. به گفته محققان، از آنجایی که مغز افراد به طور طبیعی با افزایش سن حجم خود را از دست می دهد، سیگار کشیدن به طور موثر باعث پیری زودرس مغز می شود.

این یافته ها که در Biological Psychiatry: Global Open Science منتشر شده است، به توضیح اینکه چرا سیگاری ها در معرض خطر بالای زوال شناختی مرتبط با افزایش سن و بیماری آلزایمر هستند، کمک می کند.

نویسنده ارشد گفت: "تا همین اواخر، دانشمندان اثرات سیگار کشیدن بر مغز را نادیده می گرفتند، تا حدی به این دلیل که ما بر روی تمام اثرات وحشتناک سیگار بر روی ریه ها و قلب تمرکز می کردیم.

اما همانطور که ما شروع به بررسی دقیق‌تر مغز کردیم، مشخص شد که سیگار کشیدن برای مغز شما نیز بسیار مضر است.

دانشمندان مدت‌هاست که می‌دانستند سیگار کشیدن و حجم کمتر مغز با هم مرتبط هستند، اما هرگز مطمئن نبودند که محرک آن کدام است. و عامل سومی وجود دارد که باید در نظر گرفت: ژنتیک. اندازه مغز و رفتار سیگار کشیدن هر دو ارثی هستند. حدود نیمی از خطر سیگار کشیدن یک فرد را می توان به ژن های او نسبت داد.

برای تفکیک رابطه بین ژن ها، مغز و رفتار، بیروت و نویسنده اول یونهو چانگ، یک دانشجوی فارغ التحصیل، داده های به دست آمده از Biobank انگلستان، یک پایگاه داده زیست پزشکی در دسترس عموم را که حاوی اطلاعات ژنتیکی، سلامتی و رفتاری در مورد نیم میلیون نفر است، تجزیه و تحلیل کردند.

زیرمجموعه ای از بیش از 40000 شرکت کننده در Biobank بریتانیا تحت تصویربرداری مغز قرار گرفتند که می تواند برای تعیین حجم مغز مورد استفاده قرار گیرد.

در مجموع، این تیم داده های شناسایی نشده در مورد حجم مغز، سابقه سیگار کشیدن و خطر ژنتیکی سیگار کشیدن را برای 32094 نفر تجزیه و تحلیل کردند.

ثابت شد که هر جفت از عوامل مرتبط هستند: سابقه سیگار کشیدن و حجم مغز. خطر ژنتیکی برای سیگار کشیدن و سابقه سیگار کشیدن؛ و خطر ژنتیکی برای سیگار کشیدن و حجم مغز.

علاوه بر این، ارتباط بین سیگار کشیدن و حجم مغز به دوز بستگی داشت: هرچه بسته های سیگاری فرد در روز بیشتر باشد، حجم مغز او کمتر می شود. هنگامی که هر سه عامل با هم در نظر گرفته شدند، ارتباط بین خطر ژنتیکی برای سیگار کشیدن و حجم مغز ناپدید شد، در حالی که ارتباط بین هر یک از این عوامل و رفتارهای سیگار کشیدن باقی ماند.

با استفاده از یک رویکرد آماری به نام تجزیه و تحلیل میانجی، محققان توالی وقایع را تعیین کردند: استعداد ژنتیکی منجر به سیگار کشیدن می شود که منجر به کاهش حجم مغز می شود.

بیروت گفت: "به نظر بد است و بد است." کاهش حجم مغز با افزایش سن مطابقت دارد. این امر با افزایش سن جمعیت ما مهم است، زیرا پیری و سیگار کشیدن هر دو از عوامل خطر زوال عقل هستند.

و متاسفانه، انقباض به نظر غیر قابل برگشت است. با تجزیه و تحلیل داده های افرادی که سال ها قبل سیگار را ترک کرده بودند، محققان دریافتند که مغز آنها برای همیشه کوچکتر از مغز افرادی است که هرگز سیگار نکشیده اند.

چانگ گفت: "شما نمی توانید آسیبی را که قبلاً وارد شده است خنثی کنید، اما می توانید از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری کنید." سیگار یک عامل خطر قابل تغییر است. برای جلوگیری از پیری مغز و قرار دادن خود در معرض افزایش خطر زوال عقل، یک چیز را می توانید تغییر دهید و آن ترک سیگار است.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری