ورود / ثبت نام

راه‌اندازی چهار خدمت جدید در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی

آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با آغاز دهه فجر از چهار خدمت جدید خود شامل راه‌اندازی آزمایشگاه ارزیابی شناختی، راه‌اندازی شیفت کاری دوم، راه‌اندازی فاز دوم سرور قدرتمند سریع محاسباتی و راه‌‌اندازی آزمایشگاه واقعیت مجازی، رونمایی کرد.

آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با آغاز دهه فجر از چهار خدمت جدید خود شامل راه‌اندازی آزمایشگاه ارزیابی شناختی، راه‌اندازی شیفت کاری دوم، راه‌اندازی فاز دوم سرور قدرتمند سریع محاسباتی و راه‌‌اندازی آزمایشگاه واقعیت مجازی، رونمایی کرد.

با اجرایی شدن مراحل راه‌اندازی آزمایشگاه ارزیابی شناختی در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز، این بخش از آزمایشگاه با مجموعه آزمون‌های CANTab (مجموعه ارزیابی عصب‌روان‌شناختی کمبریج) و با کامپیوتر صفحه نمایش لمسی All-in-One آغاز به کار کرد.

مجموعه ارزیابی عصب روان‌شناختی کمبریج مجموعه‌ای است که به مسائل فرهنگی و زبانی وابسته نیست و دارای ۲۵ آزمون می‌باشد و یکی از معتبرترین مجموعه‌های ارزیابی عصب روان‌شناختی برای استفاده‌های پژوهشی و بالینی است.

این مجموعه در مطالعات پژوهشی متعددی در بیش از 2500 مقاله در حوزه‌های مختلف به‌ویژه کارکرد سیستم عصبی مرکزی، مطالعات روان‌پزشکی و نورولوژیکی مورد استفاده قرار گرفته و تست‌های موجود در این مجموعه نسبت به تأثیرات مثبت و منفی دارویی، ژنتیکی و محیطی در افراد نرمال و همچنین جمعیت‌های بالینی، از حساسیت بالایی برخوردار هستند.

آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز در راستای رسالت خود در دو سال اخیر اقدام به ارائه خدمات با کیفیت به محققان و پژوهشگران سراسر کشور در حوزه نقشه‌برداری مغز کرده است که با توجه به استقبال محققین از این خدمات موجب بالا رفتن ضریب اشغال آزمایشگاه‌های مستقر در این مجموعه شده به‌طوری‌که حداقل زمان انتظار برای شروع انجام پروژه در برخی موارد به بیش از دو ماه رسیده است، با هدف ارائه خدمات بهینه در زمان مناسب، آزمایشگاه امکان جدیدی با عنوان "خدمت ویژه" را راه‌اندازی کرده است.

این خدمت به محققان این امکان را می‌دهد تا از شیفت دوم کاری آزمایشگاه برای شروع زودتر پروژه‌های خود استفاده نمایند.

در حال حاضر این خدمت در دو آزمایشگاه MRI و EEG قابل ارائه می‌باشد و پژوهشگران می‌توانند از شیفت دوم آزمایشگاه که بعد از ساعت 4 عصر در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد از این امکان استفاده نمایند.

فاز دوم سرور قدرتمند سریع محاسباتی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با قابلیت‌های Memory(RAM): 128 GB،

CPU(128 processor,2.1 GHz,~41 M cache) و Storage: 10 TB راه‌اندازی شد، با این امکانات پژوهشگران می‌توانند محاسبات و پردازش داده‌ها با حجم بالا و زمان طولانی خود را در حوزه نقشه‌برداری مغز به‌وسیله بستر نرم‌افزاری تعبیه‌شده بر آن به‌صورت موازی انجام دهند.

آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز، با دارا بودن یکی از به‌روزترین ستاپ‌های (Virtual Reality) VR در آزمایشگاه واقعیت مجازی، قابلیت انجام تمامی آزمایش‌های این حوزه را فراهم کرده است. در حال حاضر آزمایشگاه مجهز به دو دستگاه واقعیت مجازی Oculus Rift و HTC vive pro است که امکان اجرای طیف بسیار وسیعی از برنامه‌های VR را فراهم می‌سازد. همچنین در این آزمایشگاه، ثبت هم‌زمان EEG-VR و آزمایش‌های fMRI پیش و پس از VR نیز امکان‌پذیر می‌باشد.

آنچه در VR اتفاق می‌افتد ایجاد ورودی مناسب برای حواس محیطی انسان است که از طریق آن‌ها با جهان بیرون ارتباط دارد تا به‌صورت مجازی تجربه‌ای نزدیک به واقعیت مدنظر را برای فرد فراهم کند. سیستم‌های واقعیت مجازی با استفاده از عینک مخصوص فضای دید فرد را به محیط مدنظر هدایت کرده و با استفاده از گوشی صدای متناسب با آن فضا را برای کاربر ایجاد می‌کند به ‌این‌ترتیب کاربر به‌طورکلی از محیط اطراف درکی ندارد و به فضای موردنظر برده می‌شود. در سیستم‌های جدید برای ایجاد امکان اثر گزاری در فضای مجازی از دسته‌های مخصوصی برای کاربران استفاده می‌شود که بتوانند به نحوی حس داشتن دست را در فضای مجازی نیز تجربه کنند.

علاقمندان به استفاده از خدمات جدید می‌توانند به وب سایت آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز مراجعه نمایند.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری