ورود / ثبت نام

افزایش برنامه جامع توانبخشی عملکرد شناختی مغز با احیای مغز

محققان یک برنامه 12 هفته ای را شروع کردند که از تاثیر سبک زندگی و هدایت مغز برای بهبود عملکرد شناختی در افراد مبتلا به ADHD، سندرم پس از ضربه مغزی و از دست دادن حافظه استفاده می کند.

این رویکرد غیر دارویی و چند رشته ای به طور قابل‌توجهی حافظه، حالت، توجه، هوشیاری و الگوهای خواب را بهبود می‌بخشد. این مطالعه پیشرفت قابل‌توجهی را در عملکرد اجرایی در تمام زیرگروه‌های بیمار نشان داد و مسیری را به سمت پیشرفت عملکرد مغز  و کیفیت زندگی بهبود بخشید.

این یافته ها نشان دهنده پیشرفت بزرگی در توانبخشی مغز است که بر پتانسیل نوروپلاستیسیته و مداخلات شخصی سازی شده تاکید دارد.

این برنامه ۱۲ هفته ای که توسط دکتر مجید فتوحی تهیه شده است، مداخلات سبک زندگی را با مربیگری مغز و بیوفیدبک ترکیب می کند تا عملکرد شناختی را بهبود ببخشد.

پیشرفت های قابل توجهی در تمام زیرگروه های بیمار مبتلا به ADHD، سندرم پس از ضربه مغزی، و از دست دادن حافظه، به ویژه در عملکرد اجرایی مشاهده شد.

این رویکرد غیر دارویی و چند رشته ای راه را برای امکانات جدید در زمینه توانبخشی مغز و پیش گیری از بیماری آلزایمر هموار می کند.

مجله گزارش های بیماری آلزایمر مقاله ای را توسط دکتر مجید فتوحی، متخصص مغز و اعصاب در سطح ملی منتشر کرد که جزئیات یک برنامه چند رشته ای را برای بیماران مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعال، سندرم پس از ضربه مغزی یا از دست دادن حافظه شرح می دهد.

برنامه 12 هفته ای او، شامل مربیگری مغز و بیوفیدبک دو بار در هفته و مداخلات خاص در سبک زندگی، منجر به بهبود قابل توجهی در حافظه، توجه، خلق و خو، هوشیاری و یا خواب بیماران شد.

این یافته ها نشان دهنده پیشرفت در زمینه توانبخشی مغز و ارائه شواهد علمی بیشتر برای اثربخشی مداخلات شخصی چند رشته ای است.

تاکید این برنامه بر بهبود انعطاف پذیری عصبی از طریق مداخلات غیر دارویی پتانسیل بالایی برای افرادی دارد که از توجه ضعیف، علائم ضربه مغزی مداوم، یا از دست دادن حافظه رنج می برند.

دکتر مجید فتوحی مدیر پزشکی مرکز تناسب اندام مغز و اعصاب که این مطالعه در آن انجام شده است، در این باره توضیح داد: این مطالعه همچنین امید و راهی به سوی افزایش عملکرد کلی مغز و بهبود کیفیت زندگی را برای افرادی که نگران ابتلا به بیماری آلزایمر در آینده هستند، فراهم می کند.

شرکت کنندگان تحت یک ارزیابی عصب شناختی کامل، شامل آزمون هایی برای حافظه کلامی، توجه پیچیده، سرعت پردازش، عملکرد اجرایی و شاخص شناخت عصبی قرار گرفتند. علاوه بر این، آن ها پرسشنامه های مربوط به خواب، خلق و خو، رژیم غذایی، ورزش، میزان اضطراب و افسردگی را تکمیل کردند که در پایان برنامه آن ها دوباره تکرار شد.

اندازه گیری های کمی EEG نیز قبل و بعد از برنامه برای نظارت بر تغییرات در فعالیت مغز به دست آمد.

نتایج مطالعه بسیار امیدوارکننده است. مقایسه نمرات قبل و بعد از آزمون پیشرفت های آماری قابل توجهی را در همه زیر گروه های بیمار نشان داد.

پس از اتمام برنامه، 60 تا 90 درصد شرکت‌کنندگان نمرات بالاتری در آزمون‌های شناختی کسب کردند و کاهش علائم شناختی، خواب و عاطفی خود را گزارش کردند. بیشترین پیشرفت در عملکرد اجرایی برای همه زیر گروه ها مشاهده شد

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری