ورود / ثبت نام

گامی به سوی نسل بعدی سیستم‌های واسط مغز – رایانه

یک نوع جدید سیستم واسط عصبی که فعالیت صدها سنسور کوچک مغزی را با یکدیگر هماهنگ می‌کند روزی سبب افزایش درک بیشتر ما از مغز شده و درمان‌های دارویی جدیدی را به وجود خواهد آورد.

واسط­های مغز – رایانه (BCIs) از دستگاه­های کمکی جدیدی هستند که روزی به افرادی با آسیب­های مغزی یا نخاعی برای حرکت کردن یا برقراری ارتباط کمک خواهند کرد. سیستم­های BCI به سنسورهای کاشتنی وابسته هستند که سیگنال­های الکتریکی مغز را ثبت کرده و از این سیگنال­ها برای هدایت برای دستگاه­های خارجی مثل کامپیوترها یا پروتزهای روباتیک استفاده می­کنند.

اکثر سیستم­های BCI فعلی از یک یا دو سنسور برای نمونه گیری تا حدود چند صد نورون استفاده می­کنند، اما دانشمندان عصب شناسی به سیستم­هایی علاقه­مند هستند که می­توانند داده­ها را از گروه­های بزرگتری از سلول­های مغزی جمع آوری کنند.

اکنون، تیمی از محققان یک مرحله‌ی کلیدی را به سمت یک مفهوم جدید برای سیستم BCI در آینده طی کرده­اند – که از یک شبکه‌ی هماهنگ از سنسورهای عصبی بی سیم در مقیاس میکرو استفاده می­کند، و هر کدام به اندازه یک گرم نمک هستند، و فعالیت مغزی را ثبت و شبیه سازی می­کنند. این سنسورها، با دو برابر کردن نوروگرین‌ها (Neurograins) یا الکترودهای بسیار کوچک، به صورت مستقل پالس­های الکتریکی ایجاد شده با نورون­های شلیک شده را ثبت کرده و آنها را به صورت بی سیم برای یک بخش مرکزی می­فرستند، که سبب هماهنگی و پردازش سیگنال­­ها می­شود.

در مطالعه‌ای که در Nature Electronics انجام شد، تیم تحقیقاتی کاربرد تقریبا 20 نوروگرین خودکار را برای ثبت فعالیت عصبی در جوندگان نشان داد.

این نتایج به گفته‌ی محققان گامی به سوی سیستمی هستند که روزی امکان ثبت سیستم­های مغزی را با جزئیات بی‌سابقه‌ای فراهم می­کند، و منجر به دریافت اطلاعات جدیدی درباره‌ی عملکرد مغز و درمان برای افراد مبتلا به آسیب­های مغزی یا نخاعی می­شود.

به گفته آرتو نورمیکو، نویسند‌ی ارشد این مطالعه، «یکی از چالش­های بزرگ در زمینه واسط­های مغز – رایانه به روش­های مهندسی کردن راه‌های افزایشِ تا حد امکانِ تعداد نقاط در مغز مربوط می­شود. تاکنون، اکثر BCIها به صورت دستگاه­های یکپارچه بوده­اند – کمی مشابه با بسترهای کوچک سوزنی. ایده تیم ما تفکیک این دستگاه یکپارچه به چند سنسور کوچک بود که در قشر مغزی توزیع می­شوند. این همان چیزی است که ما در اینجا نشان دادیم».

این تیم، که شامل متخصصانی از براون، دانشگاه بیلور، دانشگاه کالیفرنیا در سن دیاگو، و کوالکوم است، کار توسعه سیستم را در حدود چهار سال پیش شروع کرد. به گفتۀ نومیکو، این روند دو چالش اصلی را به همراه داشت، بخش اول نیازمند کوچک شدن قطعات الکترونیکی پیچیده در تشخیص، تقویت و انتقال سیگنال­های عصبی به تراشه­های نوروگرین سیلیکونی کوچک بود. این تیم در ابتدا قطعات الکترونیکی را روی کامپیوتر طراحی و شبیه سازی کرد، و سپس چند مرحله ساخت برای توسعه تراشه­های کاربردی اجرا شد.

چالش دوم توسعه یک مرکز ارتباطات خارج بدن بود که سیگنال­ها را از تراشه­های کوچک دریافت کند. این دستگاه یک قطعه نازک با اندازه سطح انگشت شست است، که به کف سر در خارج از جمجه متصل می­شود. این دستگاه مثل یک برج تلفن همراه مینیاتوری عمل کرده، و از یک پروتکل شبکه برای هماهنگی سیگنال­ها از نوروگرین­ها استفاده می­کند، که هر یک از آنها آدرس شبکه خاص خود را دارند. این قطعه همچنین توان را به صورت بی سیم به نوروگرام­ها انتقال می­دهد، که برای کار با استفاده از کمترین میزان الکتریسیته طراحی می­شوند.

به گفت جی‌ هون لی، محقق فوق دکترا در براون و سرپرست نویسندگان این تحقیق، «این کار یک چالش واقعی چند رشته­ای بود. ما باید تخصص در زمینه الکترومغناطیس، ارتباطات رادیوفرکانسی، طراحی و ساخت مدار، و علوم عصبی را برای طراحی و کار روی سیستم نوروگرین به کار می­بردیم.»

هدف از این مطالعه جدید نشان دادن آن بود که این سیستم سیگنال­های عصبی را از مغز زنده ثبت می­کند؛ در این مورد، مغز یک جونده. این تیم 48 نوروگرین را روی قشر مغزی جانور، لایه بیرونی مغز، قرار داد، و به صورت موفق سیگنال­های عصبی خاص را در ارتباط با فعالیت مغزی همزمان به ثبت رساند.

این تیم همچنین قابلیت دستگاه­ها را در تحریک مغز و نیز ثبت از روی آن آزمایش کرد. تحریک با هر پالس الکتریکی کوچکی انجام می­شود که می­تواند فعالیت عصبی را تحریک کند. این تحریک بر اساس همان مرکزی کار می­کند که ثبت عصبی را هماهنگ کرده و امید آن است که روزی بتواند عملکرد از دست رفته مغز به دلیل بیماری یا آسیب را بازیابی کند.

اندازه مغز جانور باعث شد که این تیم برای این مطالعه به 48 نوروگرین محدود شوند، اما داده­ها نشان می­دهند که ساختار فعلی سیستم تا حدود 770 مورد را پشتیبانی می­کند. در نهایت، این تیم به دنبال افزایش مقیاس تا چند هزار نوروگرین است، که تصویری را از فعالیت مغزی تهیه می­کنند که در حال حاضر قابل دریافت نیست.

به گفته وینسنت لونگ، «این یک تلاش چالش برانگیز بود، زیرا سیستم به انتقال توان بی سیم همزمان و شبکه سازی در سطح مگا بیت بر ثانیه نیاز دارد، و این کار با محدودیت­های سطح سیلیکون و توان انجام می­شود. تیم ما به دنبال ساخت ایمپلنت­های عصبیِ توزیع شده است.»

منبع: وبسایت رسمی دانشگاه براون

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری