ورود / ثبت نام

جکوی پلنگی قادر است سلول‌های مغزی جدید تولید کند

محققان دانشگاه Guelph نوعی سلول بنیادی که به جکوی پلنگی (نوعی مارمولک از تیره‌ی جکو) اجازه‌ی تولید سلول‌های مغزی جدید را می‌دهد کشف کرده‌اند، و مستنداتی یافته‌‌اند که نشان می‌دهد مارمولک‌ها ممکن است پس از آسیب‌دیدگی قادر به بازسازی قسمت‌های مغز خود نیز باشند.

محققان دانشگاه Guelph نوعی سلول بنیادی که به جکوی پلنگی (نوعی مارمولک از تیره‌ی جکو) اجازه‌ی تولید سلول‌های مغزی جدید را می‌دهد کشف کرده‌اند، و مستنداتی یافته‌‌اند که نشان می‌دهد مارمولک‌ها ممکن است پس از آسیب‌دیدگی قادر به بازسازی قسمت‌های مغز خود نیز باشند.

این مطالعه ممکن است به انسان نیز کمک کند که بتواند سلول‌های مغزی از دست رفته در اثر آسیب، پیری یا بیماری را بازیابی کند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که مغز جکو به طور مداوم به تجدید سلول‌های مغزی خود می‌پردازد، کاری که انجام آن در انسان‌ها بسیار مشکل است.

این اولین مطالعه‌ای است که شواهدی مبنی بر شکل گیری نورون‌های جدید، و حضور سلول‌های بنیادی در مغز جکوی پلنگی را نشان می‌دهد.

ربکا مک دونالد، که این مطالعه را انجام داده است، می‌گوید: بیشتر مطالعات بازتولید اعضای بدن، روی zebrafish (نوعی ماهی با بدن راه راه) و یا سمندر متمرکز شده است. ما در کارمان روی مارمولک‌ها مطالعه می‌کنیم، که نسبت به ماهی‌ها یا دوزیستان رابطه‌ی ژنتیکی نزدیک‌تری با پستانداران دارند.

محققان سلول‌های بنیادی که به طور مرتب سلول‌های مغزی جدید را در ناحیه‌ی مدیال کورتکس تولید می‌کنند، شناسایی کرده‌اند، ناحیه‌ای در جلوی مغز که در شناخت اجتماعی و رفتارها اثرگذار است. علاوه بر این، این قسمت از مغز مارمولک مشابه قسمتی از مغز انسان است که مطالعات بسیاری روی آن انجام شده است؛ هیپوکامپ.

برای ردیابی سلول‌ها در مغز جکو، محققان به مارمولک‌ها نوعی برچسب شیمیایی تزریق کردند که در DNA سلول‌هایی که به تازگی شکل گرفته‌‌اند وارد می‌شد.

با مشاهده‌ی دقیق سلول نشان‌دار شده در طول زمان، محققان دیدند که این سلول‌ها اولین بار در کجا ظاهر شدند، به کجا کوچ کردند، و در نهایت به کدام نوع سلول تبدیل شدند.

مک دونالد می‌گوید از دیدن تعداد زیاد سلول‌های بنیادی در مغز جکو و سرعت بالای تولید سلول‌های مغزی، شگفت زده شده است.

گام بعدی در این حوزه‌ی تحقیقاتی این است که مشخص کنیم چرا برخی گونه‌ها مانند جکو قادرند مغز خود را بازسازی کنند، و برخی دیگر این توانایی را ندارند، مانند انسان.

اخیرا اطلاعات بسیار زیادی درباره‌ی توانایی مغز در تولید سلول‌های جدید منتشر شده است، چیزی که برای مدت بسیار طولانی غیرممکن به نظر می‌رسید. بدون شک این حوزه‌ی تحقیقاتی جایی است که می‌تواند نحوه‌ی درمان آسیب‌های مغزی را متحول کند.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری