ورود / ثبت نام

سطوح بالای فلوراید ممکن است بر شناخت کودک تأثیر بگذارد.

محققان در روستایی اتیوپی، جایی که چاه‌ها سطوح مختلف فلوراید طبیعی را نشان می‌دهند، توانایی‌های شناختی 74 کودک را از طریق تست‌های نقاشی و حافظه ارزیابی کردند. یافته‌ها نشان می‌دهد که بین قرار گرفتن در معرض فلوراید بالا و افزایش خطا در این آزمایش‌ها همبستگی وجود دارد.

طبق یک مطالعه آزمایشی جدید از دانشگاه تولان، مصرف طولانی مدت آب با سطوح فلوراید بسیار بالاتر از استانداردهای آب آشامیدنی ثابت ممکن است با اختلالات شناختی در کودکان مرتبط باشد.

این مطالعه که در مجله Neurotoxicology and Teratology منتشر شده است، در روستاهای اتیوپی انجام شد که در آن جوامع کشاورز از چاه هایی با سطوح مختلف فلوراید طبیعی از 0.4 تا 15.5 میلی گرم در لیتر استفاده می کنند. سازمان جهانی بهداشت سطوح فلوراید زیر 1.5 میلی گرم در لیتر را توصیه می کند.

محققان 74 کودک مدرسه‌ای را به‌کار گرفتند و توانایی آن‌ها را در کشیدن اشیاء آشنا مانند خر یا خانه ارزیابی کردند و نمرات آن‌ها منعکس‌کننده جزئیات گمشده بود. آنها از یک آزمون استاندارد حافظه کامپیوتری استفاده کردند که زبان و فرهنگ خنثی است به عنوان ابزار دیگری برای سنجش توانایی شناختی.

 این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن بیشتر در معرض فلوراید در آب آشامیدنی با خطاهای بیشتر در آزمایش‌های طراحی و حافظه مرتبط است. نویسنده اصلی، تئودروس گودبو، استادیار علوم بهداشت محیط در دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی دانشگاه تولان، گفت: "رابطه علی بین قرار گرفتن در معرض فلوراید و سمیت عصبی نامشخص است" اما او امیدوار است این یافته های اولیه تحقیقات بیشتری را در مورد اثرات بالقوه شناختی ترغیب کند.

گودبو گفت: "اگرچه مطالعات اپیدمیولوژیک بیشتری برای تایید یافته ها مورد نیاز است، این نتایج به نگرانی فزاینده در مورد اثرات عصبی بالقوه فلوراید، به ویژه در مراحل اولیه رشد مغز و دوران کودکی می افزاید." این آزمایش‌ها ارتباط واضحی را بین فلوراید بالا و اختلال شناختی تأیید کرد.»

فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ضروری است. با این حال، در مطالعات اپیدمیولوژیک گذشته در جوامع روستایی در چین و هند، مصرف بیش از حد فلوراید با ضریب هوشی پایین‌تر مرتبط است.

علاوه بر این، تحقیقات حیوانی گذشته نشان داده است که فلوراید می تواند از جفت و سدهای خونی مغزی عبور کند. در مناطقی که منابع آب جایگزین ندارند، این بدان معناست که قرار گرفتن در معرض فلوراید بیش از حد می تواند یک مشکل مزمن باشد که از زمان لقاح شروع می شود.

تخمین زده می شود که بیش از 200 میلیون نفر در سراسر جهان در معرض سطوح بالای فلوراید در آب آشامیدنی خود قرار دارند. دره ریفت اتیوپی، جایی که این مطالعه در آن انجام شد، یک منطقه تحقیقاتی ایده‌آل برای بررسی تأثیرات احتمالی است، زیرا آن‌هایی که در این منطقه ایجاد شده‌اند در معرض سطوح ثابت و طبیعی فلوراید قرار دارند و سبک زندگی مشابهی با روستاهای اطراف دارند.

گودبو امیدوار است که نتایج را در اتیوپی با گروه بزرگتری از کودکان تکرار کند و شناخت کودکان در جوامع اتیوپی با فلوراید پایین را برای نشانه‌های بالقوه تأثیر شناختی مطالعه کند.

گودبو گفت: «ما یک فرصت منحصر به فرد برای مطالعه جوامع کم فلوراید در شرایط مشابه با جوامع با فلوراید بالا داریم، بنابراین می توانیم تعیین کنیم که آیا فلوراید در سطوح پایین یک سم عصبی است یا خیر.

چنین مطالعاتی برای مردم و سازمان‌های دولتی برای تعیین ایمنی و خطر فلورایده شدن آب در سیستم‌های تامین آب آشامیدنی مهم است.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری