ورود / ثبت نام

FDA داروی ozanimod را برای درمان MS تایید می‌کند

سازمان غذا و داروی ایالات ‌متحده‌ی آمریکا برای درمان بیماران بزرگسال مبتلا ‌به اشکال عودکننده از MS، داروی ozanimod، یک داروی تنظیم‌کننده‌ی سیستم ایمنی را که توسط Scripps Research تولید شده، تایید کرده است.

سازمان غذا و داروی ایالات ‌متحده‌ی آمریکا برای درمان بیماران بزرگسال مبتلا ‌به اشکال عودکننده از MS، داروی ozanimod، یک داروی تنظیم‌کننده‌ی سیستم ایمنی را که توسط Scripps Research تولید شده، تایید کرده است. این دارو همچنین برای بزرگسالان و کودکان مبتلا ‌به کولیت اولسروز (زخمی) متوسط تا شدید و بیماری کرون در حال طی‌کردن مراحل بالینی است.

در مطالعات بیماران جهت تایید داروی جدید ozanimod، افرادی که داروی خوراکی را روزانه یک بار مصرف می‌کردند، به نسبت کسانی که مراقبت استاندارد دریافت‌کرده بودند، پیشرفت بیماری را با عوارض جانبی بسیار کم، به صورت چشمگیرکاهش دادند. از نشانه‌های این مهم می‌توان به عود کمتر بیماری و حفظ مغز از آتروفی اشاره‌کرد. این دارو، که Bristol Myers Squibb مجوز تولید آن را دارد، با نام تجاری Zeposia به فروش می‌رسد.

دکترHugh Rosen ، که از کاشفان داروی ozanimod است، می‌گوید: "تایید امروز FDA از ozanimod یک نقطه‌عطف مهم برای جامعه‌ی MS است، كه به مداخلات جدید و هوشمندانه دارویی برای كمك به بیماران در كنترل پیشرفت بیماری‌شان نیاز دارد."

در بیماری MS، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به میلین، لایه محافظی که اعصاب مغز را احاطه‌کرده‌است، حمله می‌کند. این امر باعث اختلال در جریان اطلاعات در مغز و همچنین بین مغز و بدن می‌شود و علائمی را به وجود می‌آورد که می‌تواند از مشکلات بی‌حسی و مشکلات مثانه تا اختلالات بینایی و فلج عضلات متغیر باشد.

Ozanimod با تاثیرگذاری روی انواع خاصی از سلول‌های ایمنی بدن به نام لنفوسیت‌ها که به طور مرکزی در حمله‌ی خودکار سیستم ایمنی به صفحات میلین نقش دارند، عمل می‌کند. این ماده به گیرنده‌های سطح سلول وصل می‌شود و آنها را از رسیدن به مغز باز می‌دارد. در نتیجه، تعداد لنفوسیت‌های فعال کاهش می‌یابد و از حمله ایمنی بدن کم می‌شود.

ozanimod همچنین به عنوان درمانی برای انواع بیماری‌های التهابی روده مورد مطالعه قرار‌گرفته‌است و مراحل پایانی آزمایش‌های بالینی آن در حال انجام است که در مورد کولیت اولسروز و بیماری کرون تقریبا به پایان رسیده است. شایان ذکر است که این درمان برای اولین باراست که اتفاق می‌افتد.

تأیید ozanimod برای MS جدیدترین دارو از سلسله داروهایی است که توسط FDA تأیید و از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی Scriptps تهیه شده است.

ترکیبات تولید‌شده‌ی دیگر توسط روزن و رابرتز در Scripps Research در‌حال‌ حاضر در فاز ۲ کارآزمایی بالینی برای بیماری افسردگی ماژور و اضطراب، و در مرحله‌ی ۱ مطالعات برای درمان اوتیسم هستند.

منبع: نورساینس نیوز

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری