ورود / ثبت نام

الکتروانسفالوگرافی (21)

تکنیک ERP در مقایسه با مطالعات رفتاری، معیار پیوسته‌ای از پردازش اطلاعات پیش از ارائه‌ی تحریک تا پس از پاسخ آزمودنی فراهم می‌آورد.

Event-Related potentials (6)

تکنیک ERP در مقایسه با مطالعات رفتاری، معیار پیوسته‌ای از پردازش اطلاعات پیش از ارائه‌ی تحریک تا پس از پاسخ آزمودنی فراهم می‌آورد. بنابراین با مطالعه مؤلفه‌های ERP، می‌توان آشکار ساخت که کدام مرحله از پردازش اطلاعات به صورت تابعی از متغیرهای آزمایش تغییر می‌نماید.

نتایج حاصل از مطالعات ERP متفاوت و به نوعی تکمیل‌کننده‌ی اطلاعات حاصل از روش‌های نوروایمیجینگ مانند fMRI می‌باشد. روش‌های مذکور فرآیندهای نورونی را تا آنجایی از یکدیگر متمایز می سازند که از منظر آناتومیکی از یکدیگر مجزا باشند. اما بدیهی است که یک ناحیه آناتومیکی خاص در کورتکس ممکن است در فرآیندهای پردازشی متعددی درگیر شود. به طور مثال اگر در نتایج fMRI فعالیتی در ناحیه بینایی مشاهده شد نمی‌توان به قطعیت تأیید کرد که این اثر در چه بازه‌ی زمانی پدیده آمده است و آیا مرتبط با پردازش اولیه بینایی یا مربوط به عملکرد حافظه‌ی کاری است. همچنین معیارهای ERP می‌توانند برای ارزیابی عملکرد مغزی نوزادان یا کودکان که آموزش به آن‌ها برای دریافت پاسخ‌ رفتاری ممکن نیست و یا افراد مبتلا به اختلالات نورولوژیکی که قادر نیستند پاسخ رفتاری دهند به کار گرفته شود.

بخش عمده‌ی ادراک، شناخت و عواطف در یک دهم یا صدم میلی‌ثانیه رخ می‌دهند. توانایی ارزیابی پیوسته و بدون نیاز به همکاری آشکار آزمودنی در تمام زمان آزمایش با رزولوشن زمانی بالا در مقیاس میلی‌ثانیه، ERP را به یکی از بهترین ابزارهای دردسترس برای پاسخ به پرسش‌های موجود درباره‌ی ذهن انسان تبدیل نموده است.

ERPها این پتانسیل‌ را دارا هستند که به عنوان بیومارکر در کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار گیرند. ERP می‌تواند برای اندازه‌گیری جنبه‌هایی از فعالیت مغزی که در یک بیماری نورولوژیکی و روانی مختل شده‌اند بکار گرفته شود؛ زیرا قادر است اطلاعات بیشتری نسبت به معیارهای کلینیکی مرسوم درباره‌ی فعالیت مغزی یک فرددر اختیار پزشک قرار دهد. از سویی این اطلاعات می‌توانند برای ارزیابی مداخلات درمانی انجام شده نیز مفید واقع شوند. ERP روشی نسبتا ارزان است که به طور مستقیم انتقال نورونی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. این روش می‌تواند به آسانی در کلینیک ها انجام شود و یا در مدل‌های حیوانی بررسی گردد.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری