ورود / ثبت نام

ارتباط شگفت‌انگیز سلامت دهان و مغز

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که بیماری‌های دهانی مانند بیماری لثه و ازدست دادن دندان می‌توانند باعث کاهش حجم مغز و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های نورودژنراتیو مانند آلزایمر و دمانس شوند که می‌تواند منجر به کاهش سلامت دهانی شود. بنابراین، مراقبت از دهان و دندان‌ها می‌تواند به محافظت از مغز کمک کند.

یک مطالعه جدید در ژاپن، ارتباط سلامت دهان و مغز را مورد بررسی قرار داده است. این تحقیق نشان داده است که آیا مشکلات دهانی مثل بیماری لثه و از دست دادن دندان می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های نورودژنراتیو مثل سکته، آلزایمر و سایر اشکال دمانس را بالا ببرد.نتایج نشان داده‌اند که هر دو موضوع با کاهش سریع‌تر حجم هیپوکامپ(بخشی از مغز که حافظه، یادگیری و احساس را مدیریت می‌کند)همراه هستند.

این یک نتیجه مهم است، اما اولین بار نیست که چنین ارتباطی کشف شده است. یک تحقیق آمریکایی در مارس، که بیش از ۴۰ هزار بزرگسال در پروژه تحقیقاتی بانک بیومتریک بریتانیا شرکت داشته‌اند، نشان داده است که سلامت دهانی ضعیف یکی از عوامل خطر اصلی برای سکته و دمانس است. در مرور مقالات در سال ۲۰۱۹، پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که شواهد آزمایشگاهی نشان می‌دهند که ارتباط بین سلامت دهان و مغز قابل چشم‌پوشی نیست. این مجموعه از تحقیقات، پیامدهای بزرگی برای درک بدن و راهکارهای پیشگیرانه در سلامت عمومی دارد.

ساتوشی یاماگوچی، نویسنده اصلی تحقیق ژاپنی، درباره یافته‌های خود گفته است: «داشتن تعداد بیشتری از دندان‌های سالم بدون بیماری لثه می‌تواند به حفظ سلامت مغز کمک کند.

سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده است بیماری شدید لثه، که با خونریزی و ورم لثه‌ها و آسیب به بافت حامی دندان‌ها مشخص می‌شود، تقریباً ۱۹ درصد از جمعیت بزرگسالان جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بدان معناست که بیش از یک میلیارد نفر ممکن است به این دلیل در معرض خطر بیشتر ابتلا به دمانس باشند.

رابطه بین دهان و مغز دوطرفه است، یعنی ابتلا به دمانس نیز منجر به کاهش عادات سلامت دهانی می‌شود. در واقع، اختلالات عصبی مانند آلزایمر می‌تواند مانع از مراقبت صحیح از دندان‌ها شود. افرادی که به دمانس مبتلا هستند ممکن است فراموش کنند که مسواک بزنند. این نتیجه با نتایج مطالعات دیگری که در گذشته انجام شده‌است، هم‌خوانی دارد.

 

منبع: sciencealert

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری