ورود / ثبت نام

تجدید قوای مغز: چرا مرحله‌ی خواب دیدن مهم است؟

دانشمندان از گذشته به این فکر کرده¬اند که چرا با وجود آن که ناهوشیار بودن برای بقا خطرناک است، اما تقریبا همه‌ي جانوران می-خوابند. اکنون، محققان به سرپرستی تیمی از دانشگاه تسوکوبا شواهد جدیدی از تجدید قوای مغز در حین مرحله‌ی خاصی از خواب را پیدا کرده¬اند: خواب با حرکت سریع چشم (REM)، یعنی همان زمانی که خواب می¬بینید.

مطالعات قبلی تفاوت­های جریان خون مغز را بین خواب REM، خواب غیر REM، و بیداری با استفاده از روش­های مختلف بیداری بررسی کرده، و به نتایج متناقضی رسیده­اند. تیم تسوکوبا در جدیدترین کار خود از تکنیکی برای تصویرسازی مستقیم حرکت گلبول­های قرمز خون در مویرگ­های مغزی موش­ها در حالت­های خواب و بیداری استفاده کردند.

نویسنده‌ی ارشد این مطالعه، پروفسور یو هایاشی گفت: «ما با کمک میکروسکوپ دو فوتونی از رنگدانه برای مشاهده‌ی عروق خونی مغز در نور فلوئورسنت استفاده کردیم. با این شیوه، مستقیما گلبول­­های قرمز خون را در مویرگ­های نئوکورتکس در موش­های بیهوش نشده دیدیم.»

این محققان همچنین فعالیت الکتریکی داخل مغز را برای شناسایی خواب REM، خواب غیر REM و حالت بیداری اندازه گیری کرده، و تفاوت­های جریان خون را بین این فازها مشاهده کردند.

پروفسور هایاشی توضیح می­دهد: «ما از نتایج شگفت زده شدیم، یک جریان حجیم از گلبول­های قرمز خون در مویرگ­های مغزی در حین خواب REM وجود دارد، اما هیچ تفاوتی بین خواب غیر REM و حالت بیداری مشاهده نمی­شود، و این نشان می­دهد که خواب REM یک حالت منحصر به فرد است.»

سپس تیم تحقیقاتی در خواب موش اختلال ایجاد کرد، که یک حالت خواب REM با اثر بازگشتی را به وجود آورد – یک شکل قدرتمندتر از خواب REM برای جبران اختلال اولیه. جریان خون در مغز در حین خواب REM با اثر بازگشتی بیشتر بود، که این ارتباط بین جریان خون و قدرت خواب REM را نشان می­داد. اما، وقتی محققان همین آزمایش­ها را در موش­ها بدون گیرنده­های آدنوزین A2a (گیرنده­هایی که انسداد آنها باعث می­شود که پس از نوشیدن قهوه بیدارتر باشید) تکرار کردند، افزایش جریان خون در حین خواب REM کمتر بود، حتی در زمان خواب REM با اثر بازگشتی.

به گفته‌ي پروفسور هایاشی: «این نتایج نشان می­دهند که گیرنده­های آدنوزین A2a مسئول اصلی کمترین میزان تغییرات جریان خون مغز در حین خواب REM هستند.»

با توجه به این که کاهش جریان خون در مغز و کاهش خواب REM با بروز بیماری آلزایمر مرتبط هستند، که این روند شامل تجمع محصولات ضایعاتی در مغز است، باید به این موضوع توجه کرد که آیا جریان خون در مویرگ­های مغزی در حین خواب REM برای حذف ضایعات از مغز مهم است یا خیر. این مطالعه مبنای اولیه را برای بررسی­های آتی درباره‌ی نقش گیرنده­های آدنوزین A2a در این فرآیند نشان می­دهد، که در نهایت منجر به توسعه‌ی درمان­های جدید برای شرایطی مثل بیماری آلزایمر خواهد شد.

منبع: ScienceDaily

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری