ورود / ثبت نام

ایجاد اپلیکشن تلفن هوشمند برای شناسایی علائم بیماری ADHD

اخیراً محققان تکنیک جدیدی را ابداع کرده‌اند که با استفاده از یک اپلیکیشن تلفن هوشمند، به افراد مبتلا به بیماری ADHDو مراقبان آن‌ها کمک می‌کند تا علائم مرتبط با ناتوانی ذهنی و سایر موارد را به طور دقیق شناسایی کنند.

ADHDبه طور ساده نشان دهنده یک تفاوت عملکردی در مغز است که هیچ ارتباطی با هوش افراد ندارد. ADHD، مخفف اختلال نقص توجه/بیش فعالی است و معمولاً براي توصیف آن دسته از افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در سه حیطه اصلی بیش فعالی، رفتار تکانشی و نقص توجه مشکل دارند. بیماری ADHD می‌تواند یکی از مسائل بهداشت روانی یا سلامت روانی برای کودکان و بزرگسالان به شمار رود؛ از این رو باید مراقب اولین و مهمترین علائم و نشانه‌های هشداردهنده مبتلا به این بیماری باشیم.

 

شایع ترین علل ژنتیکی ناتوانی ذهنی، سندروم داون و سندروم X آسیب پذیر هستند. به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا-داویس در ایالت متحده، هدف آن‌ها این است که با استفاده از اپلیکیشن جدید تلفن هوشمند به نام «iBehavior»، علائم کارکردهای اجرایی مرتبط با بیماری نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) را ردیابی کنند.

دیوید هسل، پروفسور گروه روانپزشکی و علوم رفتاری در موسسه UC Davis MIND، گفت: «این موضوع در حقیقت اقدامی هوشمندانه و البته مرسوم از  بکارگیری هوشمندانه فناوری‌های نوین است و می‌تواند انقلاب بزرگی را در دقت اندازه گیری آزمایشات بالینی ایجاد کند»

هسل درباره این اپلیکیشن تصریح کرد: تمرکز این مطالعه بر روی کودکان و نوجوانان کم توان ذهنی است و  برای طراحی و اجرای این اپلیکیشن به مدت دو سال، 431000 دلار از موسسه ملی بهداشت (NIH) دریافت کردم.

دیوید هسل گفت: انجام آزمایشات بالینی بر روی معلولان ذهنی، بیشتر به پرسش نامه‌های والدین و مراقبین آن‌ها (درست همانند مقیاس‌های رتبه بندی سنتی) متکی بوده است.

این بدان معناست که خانواده‌ها باید در مدت زمان نسبتا طولانی (بعضی مواقع هفته‌ها) چگونگی رفتار فرزندشان را به خاطر بسپارند.

 

چگونگی عملکرد اپلیکیشن شناسایی علائم بیماری ADHD

پروفسور گروه روانپزشکی و علوم رفتاری در موسسه UC Davis MIND افزود: این برنامه از انچه که ما آن را «ارزیابی زیست محیطی لحظه‌ای» می‌نامیم استفاده می‌کند؛ به طوری که مقیاس رتبه‌بندی رفتاری را میسر می‌سازد.  از این رو به خانواده ها آموزش داده می‌شود که چگونه از برنامه استفاده کنند و به دنبال چه رفتاری باشند.

هنگامي كه زمان مشاهده رفتار كودكان فرا رسد، اپليكيشن پيامي ارسال مي‌كند، سپس به مدت ٢ ساعت ارزیابی رفتار كودك ادامه مي‌يابد و در نهايت پيام "اكنون زمان ثبت مشاهدات است" دريافت مي‌كنيم.

به گفته این محقق، والدین یا مراقبان به احتمال زیاد به صورت روزانه، اطلاعاتی درباره پرخاشگری و تحریک پذیری، بیش فعالی و تکانشگری، مشکلات توجه، رفتار مرتبط با اضطراب و پرهیز از آن و موارد دیگر را ثبت می‌کنند. ممکن است از معلمان کلاس نیز خواسته شود که در این ارزیابی شرکت کنند.

شایان ذکر است اکنون هیچ درمانی برای سندروم X آسیب پذیر وجود ندارد و تنها درمان‌هایی برای علائم آن در دسترس است.

محققان امیدوارند که این اپلیکیشن، ارزیابی رفتار کودک مبتلا به بیماری ADHD را قبل، حین و بعد از درمان، همچنین ارزیابی درمان‌های هدفمند بالقوه را بهبود بخشد.

منبع:

https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/health-fitness/de-stress/researchers-develop-a-smartphone-app-to-identify-adhd-symptoms/articleshow/86891717.cms

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری