ورود / ثبت نام

درهای جدید درمان: کشف ژن‌های کلیدی مرتبط با اضطراب در مغز

یک تیم تحقیقاتی بین المللی موفق به شناسایی ژن‌هایی در مغز شده‌اند که با علائم اضطراب در ارتباط‌اند. این کشف می‌تواند منجر به توسعه درمان‌های جدید برای اختلالات اضطرابی شود.

اختلالات اضطرابی که بیش از ۲۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده‌اند، به عنوان شایع‌ترین بیماری‌های روانی شناخته شده‌اند. مطالعات حاکی از آن است که ژنتیک، علاوه بر عوامل محیطی، نقش عمده‌ای در بروز این اختلالات دارد. با این وجود، تا کنون درک چندانی از مکانیزم‌های ژنتیکی در این زمینه وجود نداشت.

تحقیق جدیدی که توسط تیمی از پژوهشگران دانشگاه کیوتو به رهبری دکتر کاروناکاران و دکتر آمموری انجام شده است، به بررسی، تجزیه و تحلیل تعاملات ژنتیکی در مغز پرداخته است. با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی موجود و تکنیک‌های پیشرفته نظیر توالی‌یابی ژنوم و تصویربرداری عصبی، آن‌ها موفق به شناسایی دو خوشه ژنی مرتبط با اضطراب شدند. این خوشه‌های ژنی در نواحی مغزی مانند سیستم لیمبیک و میان‌مغز که در رفتار مرتبط با اضطراب دخیل هستند، فعالیت دارند.

یک خوشه با مسیرهای گلوتاماترژیک و خوشه دیگر با مسیرهای سروتونرژیک و دوپامینرژیک در ارتباط است. بررسی‌ها نشان داده‌اند که الگوی بیان ژن‌ها در این خوشه‌ها در طول مراحل مختلف رشد زیستی متغیر است که می‌تواند به تفاوت در علائم اضطرابی در افراد منجر شود.

یافته‌های حاصل از این مطالعه، مسیری جدید برای توسعه درمان‌های هدفمند در رابطه با اختلالات اضطرابی کشف کرده اند و می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر رویکردهای تشخیصی و درمانی آینده داشته باشند.

این مطالعات امکان فهم بهتری از فرایندهای زیربنایی اختلالات اضطرابی را فراهم آورده‌ است و به پیشبرد راهکارهای شناسایی افراد با ریسک بالا برای ابتلا به این اختلالات کمک می‌کند. این پیشرفت‌ها می‌توانند به پزشکان امکان ارائه درمان‌های فردی‌سازی‌تر و مؤثرتری را بدهند.

با این داده‌های ارزشمند، پژوهشگران قادر خواهند بود که به سوی توسعه داروهایی نوین گام بردارند که با هدف قرار دادن مستقیم این مسیرهای ژنتیکی، در کاهش یا حذف علائم اضطرابی در مبتلایان به اختلالات اضطرابی کارآمد باشند."

 

منبع: neurosciencenews

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری