ورود / ثبت نام

دمای بدن بالاتر، افسردگی شدیدتر

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به افسردگی دمای بدن بالاتری دارند و این ممکن است به این دلیل باشد که توانایی خنک کردن بدنشان کاهش یافته است. این مطالعه توسط دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو انجام شده و در مجله علمی گزارش‌ها منتشر شده است.

پژوهشگران داده‌های بیش از ۲۰ هزار نفر از ۱۰۶ کشور را بررسی کردند که دستگاهی برای اندازه‌گیری دمای بدن به خود متصل کرده بودند و همچنین دمای بدن و علائم افسردگی خود را روزانه گزارش می‌دادند. این مطالعه از اوایل سال ۲۰۲۰ شروع شده و به مدت هفت ماه ادامه یافته است.

نتایج نشان داد که با افزایش شدت علائم افسردگی، دمای بدن نیز افزایش می‌یابد. همچنین داده‌های دمای بدن نشان داد که افرادی که دمای بدنشان در طول ۲۴ ساعت کمتر تغییر می‌کرد، احتمالاً افسردگی بیشتری داشتند، اما این یافته معنادار نبود.

این یافته‌ها روشن می‌کند که چگونه یک روش درمانی نوین برای افسردگی می‌تواند اثربخش باشد. تعداد کمی از مطالعات موجود، نشان داده‌اند که استفاده از حوضچه‌های آب گرم یا سونا می‌تواند افسردگی را کاهش دهد، شاید با ایجاد واکنش خنک کردن بدن، برای مثال از طریق عرق کردن.

دکتر چارلز ریسون، مؤلف اصلی مطالعه و استادیار روانپزشکی در مؤسسه علوم عصبی ویل دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو گفت: امیدواریم بتوانیم روش‌های درمانی بهتر و سریع‌تری برای افسردگی از داروهای ضدافسردگی کنونی پیدا کنیم»، ریسون گفت: «ما فکر می‌کنیم که با استفاده از گرما برای تحریک پوست، سلول‌های تولید کننده سروتونین در مغز میانی فعال می‌شوند که سپس تغییری در عملکرد مغز ایجاد می‌کنند. به نوعی، می‌توان از این مسیر از پوست به مغز به عنوان یک تحریک‌کننده عمیق مغزی که توسط تکامل ساخته شده است، فکر کرد. ما از این مسیر استفاده می‌کنیم چون گرما باعث می‌شود مغز احساس خوشحالی کند. »

ریسون امروز نتایج را در جلسه ۲۰۱۶ انجمن روانپزشکی زیستی در آتلانتا اعلام کرد. نتایج امروز در مجله علمی گزارش‌ها منتشر شدند.

پژوهشگران از یک دستگاه هایپرترمی بدن کامل برای افزایش دمای بدن ۱۶ نفر به میزان ۳۸.۵ درجه سانتیگراد، معادل حدود ۱۰۱.۳ درجه فارنهایت، استفاده کردند. ۱۴ نفر دیگر به صورت تصادفی به یک روش «جعلی» معرفی شدند که آن‌ها را در داخل دستگاه هایپرترمی قرار دادند، اما فقط مقدار کمی از گرما، نه گرمای شدید مادون قرمز که درمان کامل را ایجاد می‌کرد.

ریسون گفت:«روش جعلی ما به حدی واقع‌گرایانه بود که بیشتر شرکت‌کنندگان (۱۰ نفر از ۱۴ نفر) فکر می‌کردند درمان واقعی را دریافت می‌کنند»، این مهم است، زیرا نشان می‌دهد که پاسخ ضدافسردگی به عوامل مربوط به درمان ناشی نشده است.

درمان هایپرترمی واقعی با میانگین ۵.۶۷ امتیاز بیشتر از جعلی در هفته اول و میانگین تفاوت ۴.۸۳ امتیاز در شش هفته بعد از درمان، افسردگی را بهبود بخشید. امتیاز افسردگی همیلتون (HDRS) امتیازات ۰ تا ۷ را به عنوان عادی، ۸ تا ۱۳ را به عنوان افسردگی خفیف، ۱۴ تا ۱۸ را به عنوان افسردگی متوسط و ۱۹ و بالاتر را به عنوان افسردگی شدید و بسیار شدید دانست.

این یافته‌ها که از یک نمونه بزرگ گرفته شده‌اند، داده‌های قبلی را تکرار و توسعه می‌دهند که به تغییرات دمای بدن به عنوان عوامل احتمالی مرتبط با علت‌شناسی افسردگی اشاره می‌کنند و ممکن است برای توسعه روش‌های نوین درمانی اختلال افسردگی اساسی پیامدهایی داشته باشند.

 

منبع

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری