ورود / ثبت نام

بازی ویدئویی ممکن است با عملکرد شناختی بهتر در کودکان مرتبط باشد

کودکانی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند، در آزمون‌های مهارت‌های شناختی برای حافظه فعال و کنترل تکانه نسبت به کسانی که بازی نمی‌کنند، بهتر عمل می‌کنند.

کودکانی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند، در آزمون‌های مهارت‌های شناختی برای حافظه فعال و کنترل تکانه نسبت به کسانی که بازی نمی‌کنند، بهتر عمل می‌کنند.

 مطالعه‌ای روی حدود 2000 کودک نشان داد که آن‌هایی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند، در آزمون‌های مهارت‌های شناختی شامل کنترل تکانه و حافظه فعال در مقایسه با کودکانی که هرگز بازی‌های ویدئویی انجام نداده‌اند، عملکرد بهتری داشتند.

 این مطالعه که در  JAMA Network Open منتشر شد، داده‌های مطالعه توسعه شناختی مغز نوجوانان (ABCD) را که توسط مؤسسه ملی سوءمصرف مواد مخدر (NIDA) و سایر نهادهای مؤسسه ملی سلامت پشتیبانی می‌شود، تجزیه‌وتحلیل کرد.

 نورا ولکو، مدیر M.D.  NIDA, گفت: "این مطالعه درک ما را از ارتباط بین بازی‌های ویدئویی و رشد مغز بیشتر می‌کند. مطالعات متعددی بازی‌های ویدئویی را با مشکلات رفتاری و سلامت روان مرتبط است نشان داده است. این مطالعه نشان می‌دهد که ممکن است مزایای شناختی مرتبط با این سرگرمی محبوب نیز وجود داشته باشد که ارزش بررسی بیشتر را دارد."

اگرچه تعدادی از مطالعات رابطه بین بازی‌های ویدئویی و رفتارشناختی را بررسی کرده‌اند، مکانیسم‌های عصبی زیست‌شناختی زیربنای این ارتباط به‌خوبی درک نشده‌اند. تنها تعداد انگشت شماری از مطالعات تصویربرداری عصبی به این موضوع پرداخته‌اند، و حجم نمونه برای آن مطالعات کوچک بوده است (کمتر از 80 شرکت‌کننده).

 برای رفع این شکاف تحقیقاتی، دانشمندان دانشگاه ورمونت، برلینگتون، داده‌های به‌دست‌آمده از ورود کودکان به مطالعه ABCD  را در سنین 9 و 10 سالگی تجزیه‌وتحلیل کردند. تیم تحقیقاتی داده‌های نظرسنجی، شناختی و تصویربرداری مغزی را از نزدیک به 2000 شرکت‌کننده (گروه مطالعه بزرگ‌تر) بررسی کردند.

آنها این کودکان را به دو گروه تقسیم کردند، آنهایی که اصلاً بازی‌های ویدئویی انجام نمی‌دهند و آنهایی که سه ساعت در روز یا بیشتر بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند. این میزان زمان بازی از آنجایی انتخاب شد که از دستورالعمل‌های مربوط به زمان صفحه‌نمایش آکادمی اطفال آمریکا فراتر رفته است که توصیه می‌کند زمان بازی ویدئویی برای کودکان بزرگ‌تر به یک تا دو ساعت در روز محدود شود.

برای هر گروه، محققان عملکرد کودکان را در دو کار ارزیابی کردند که نشان‌دهنده توانایی آنها در کنترل رفتار تکانشی و به‌خاطر سپردن اطلاعات و همچنین فعالیت مغزی کودکان در حین انجام وظایف بود. محققان دریافتند کودکانی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند، در هر دو کار شناختی سریع‌تر و دقیق‌تر از کودکانی بودند که هرگز بازی نمی‌کردند. آنها همچنین دریافتند که تفاوت در عملکرد شناختی مشاهده شده بین دو گروه با تفاوت در فعالیت مغز همراه بود. تجزیه‌وتحلیل تصویربرداری مغزی MRI عملکردی نشان داد که کودکانی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند، نسبت به کودکانی که هرگز بازی نکرده‌اند، فعالیت مغزی بیشتری در مناطقی از مغز که با "توجه و حافظه" مرتبط است، نشان می‌دهند.

در همان زمان، آن دسته از کودکانی که حداقل سه ساعت در روز بازی‌های ویدئویی انجام می‌دادند، فعالیت مغزی بیشتری در نواحی جلویی مغز نشان دادند که با وظایف شناختی بیشتری همراه است و فعالیت مغزی کمتری در مناطق مغز مرتبط با بینایی داشت. محققان فکر می‌کنند که این الگوها ممکن است ناشی از تمرین وظایف مربوط به کنترل تکانه و حافظه در حین بازی‌های ویدئویی باشد که می‌تواند از نظر شناختی سخت باشد و این تغییرات ممکن است منجر به بهبود عملکرد در کارهای مرتبط شود.

 علاوه بر این، فعالیت نسبتاً کم در نواحی بینایی در میان کودکانی که گزارش کرده‌اند بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند، ممکن است منعکس‌کننده این باشد که این ناحیه از مغز ممکن است در پردازش بصری در نتیجه تمرین مکرر از طریق بازی‌های ویدئویی کارآمدتر شود. درحالی‌که مطالعات قبلی ارتباط بین بازی‌های ویدئویی و افزایش افسردگی، خشونت و رفتار پرخاشگرانه را گزارش کرده‌اند، این مطالعه چنین چیزی را نشان نداد.

 اگرچه کودکانی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند، در مقایسه با کودکانی که بازی‌های ویدئویی انجام نمی‌دهند، مشکلات روانی و رفتاری بیشتری را گزارش می‌کنند، اما محققان دریافتند که این ارتباط از نظر آماری معنادار نیست، یعنی نویسندگان نمی‌توانند رد کنند که آیا این روند منعکس‌کننده یک ارتباط واقعی یا شانس است.

آنها خاطرنشان می‌کنند که این یک اقدام مهم برای ادامه ردیابی و درک آنها با بالغ‌شدن کودکان خواهد بود. علاوه بر این، محققان تأکید می‌کنند که این مطالعه مقطعی امکان تحلیل علت و معلولی را نمی‌دهد و ممکن است کودکانی که در این نوع وظایف شناختی خوب هستند، بازی‌های ویدئویی را انتخاب کنند.

محققان همچنین تأکید می‌کنند که یافته‌های آنها به این معنا نیست که کودکان باید زمان نامحدودی را با رایانه، تلفن همراه یا تلویزیون خود بگذرانند و نتایج احتمالاً تا حد زیادی به فعالیت‌های خاص کودکان بستگی دارد به‌عنوان‌مثال، آنها فرض می‌کنند که ژانر خاص بازی‌های ویدئویی، مانند اکشن - ماجراجویی، حل پازل، بازی‌های ورزشی یا تیراندازی، ممکن است تأثیرات متفاوتی برای رشد عصبی - شناختی داشته باشد.

Bader Chaarani  ، استادیار روانپزشکی در دانشگاه ورمونت و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «درحالی‌که نمی‌توانیم بگوییم که آیا بازی‌های ویدئویی به طور منظم باعث عملکرد عصبی شناختی برتر می‌شود یا خیر، این یک یافته دلگرم‌کننده است و باید به بررسی آن در دوران نوجوانی و بزرگسالی ادامه دهیم.»

امروزه بسیاری از والدین نگران تأثیر بازی‌های ویدئویی بر سلامت و رشد فرزندان خود هستند و ازآنجایی‌که این بازی‌ها همچنان در بین جوانان گسترش می‌یابند، بسیار مهم است که ما تأثیر مثبت و منفی این بازی‌ها را بهتر درک کنیم. از طریق مطالعه ABCD، محققان قادر خواهند بود تحلیل‌های مشابهی را برای همان کودکان در طول زمان تا اوایل بزرگسالی انجام دهند تا ببینند آیا تغییرات در رفتار بازی‌های ویدئویی با تغییرات در مهارت‌های شناختی، فعالیت مغز، رفتار و سلامت روان مرتبط است یا خیر.

 طراحی مطالعه طولی و مجموعه‌داده‌های جامع همچنین آنها را قادر می‌سازد تا عوامل مختلف دیگری را در خانواده و محیط کودکان که ممکن است بر رشد شناختی و رفتاری آنها تأثیر بگذارد، مانند ورزش، کیفیت خواب و سایر تأثیرات، در نظر بگیرند.

 مطالعه ABCD که بزرگ‌ترین در نوع خود در ایالات متحده است، نزدیک به 12000 جوان را که به بزرگسالان جوان تبدیل می‌شوند، ردیابی می‌کند. محققان به طور منظم ساختار و فعالیت مغز شرکت‌کنندگان را با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) اندازه‌گیری می‌کنند و اطلاعات روان‌شناختی، محیطی، شناختی و همچنین نمونه‌های بیولوژیکی را جمع‌آوری می‌کنند.

هدف این مطالعه درک عواملی است که بر رشد مغزی، شناختی و اجتماعی - عاطفی تأثیر می‌گذارند تا از توسعه مداخلاتی برای ارتقای مسیر زندگی یک فرد جوان مطلع شود.

 مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان و مطالعه ABCD به ترتیب علائم خدمات و علائم تجاری ثبت شده در وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده هستند.

 

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری